Trecerea Carpaților pe autostrada A8 – Pe pământ, prin tunele sau în AER?

Postat pe 5 octombrie 2020

Date fiind 

  • derularea extrem de lentă a contractului de “Completare Studiu de Fezabilitate pentru tronsonul Tg. Mureș-Tg. Neamț”
  • evoluția extrem de redusă caracterizată de slaba mobilizare a resurselor tehnice și logistice în etapa de realizarea a studiilor geotehnice
  • diversele solicitări adiționale ale autorităților centrale (unele nejustificate) vis-a-vis de proiectul A8
  • declarațiile politice recente care evită declararea A8 – sectorul montan ca prioritate imediata (4 ani) sau parte a unui plan viitor. 
  • că există o preferință de trecere a Carpaților Orientali printr-o combinație între A7 (sectorul Pașcani-Bacău-Adjud) și A13 (Bacău-Oituz-Brașov) 

precum și a lipsei de decizie a CNAIR 

Societatea civilă din Moldova se declară extrem de îngrijorată vis-a-vis de seriozitatea și dorința materializării de trecere a Carpaților pe coridorul trans-european reprezentat de autostrada A8! 

Având în vedere că 

  • există finanțare europeană în acest sens nerambursabilă în procent de 75 % 
  • dezideratul european obligă statele membre de a-și finaliza rețeaua principală de transport (A8 – se află pe acest culoar)
  • angajamentul politic (inițial) al Guvernului României
  • există susținerea Parlamentului și a Președintelui României prin aprobarea și promulgarea Legii 291/2018 (Legea Autostrăzii Unirii)

considerăm că există premise care pun la îndoială INTENȚIA HOTĂRÂTĂ de a demara viitoare lucrări din cel mai necesar și așteptat tronson al coridorului Tg. Mureș-Iași 

În acest sens pentru a infirma suspiciunile rezonabile ale societății civile solicităm următoarele:

    • declanșarea procedurilor contractuale de mobilizare a proiectantului general de pe SF Tg. Mureș-Tg. Neamț
    • stabilirea unui calendar concret, real și predictibil pentru finalizarea și avizarea contractului de Completare SF pentru Tg M – Tg N inclusiv un termen CLAR pentru obținerea Acordului de Mediu
    • pregătirea autostrăzii A8 pentru a fi eligibilă și compatibilă cu Green Deal (stații de încărcare pentru vehicule electrice, utilizare materiale reciclabile în procesul de construcție) 

 

  • lansarea licitației de Proiectare și Execuție cu clauză suspensivă pentru primii kilometri de autostradă din sectorul montan respectiv conexiune A3 cu A8 pe tronsonul Tg. Mureș-Acățari (legătură DN 15/Leordeni-Gheorghe Doja-Acățari cu DN 13) și Moțca-Tg. Neamț (legătură DN 2 cu DN 15B)

 

Precizăm faptul că lansarea primilor kilometri de autostradă în execuție este posibilă date fiind următoarele argumente :

  • faptul că traseul autostrăzii A8 pe relația Tg. Mureș-Tg. Neamț a fost agreat în CTE la CNAIR
  • cele mai avansate sectoare din Tg. Mureș-Tg. Neamț sunt “capetele” autostrăzii
  • având experiența pozitivă a Sibiu-Pitești unde au fost lansate sectoarele mai ușoare (capetele reprezentate de loturile 1 și 5) putem replica această experiență și pe A8
  • conexiune A3 cu A8 ar asigura inclusiv ocolirea municipiului Tg. Mureș pe sectorul sudic la profil de autostradă 
  • conexiune Moțca-Tg. Neamț ar asigura inclusiv ocolirea municipiului Tg. Neamț la profil de autostradă

Nici un raspuns pentru "Trecerea Carpaților pe autostrada A8 - Pe pământ, prin tunele sau în AER?"


    Ai o parere despre subiectul de mai sus?

    Poti folosi cod HTML