MVA în ședință cu ministrul Transporturilor și directorul CNAIR
Postat pe 9 octombrie 2020
În data de 07 octombrie 2020 a fost convocată o ședință la Ministerul Transporturilor, la care au participat și reprezentanții MVA.
Ședința, cu o durata de aproape 4 ore, a avut următorii participanți:
- Ministrul Transporturilor – dl. Lucian Bode
- Directorul General CNAIR – dna. Mariana Ioniță
- Directorul Direcției Organismul Intermediar pentru Transporturi (DGOIT) – dl. Felix Ardelean
- Directorul Director Directia Tehnica, Studii si Investigatii – dl. Budescu Gabriel
- Reprezentantul Unității de Implementare A8 (UIP) – dl. Dorel Meșteriuc
- Prestatorul serviciilor de proiectare ACCIONA Ingenieria – inginer Valentin Giurcă (responsabil proiect) și dl. Carlos Galvez (director general Acciona România)
- Primari și deputați din jud. Mureș.
Aspecte de menționat sunt următoarele:
- Intrarea A8 pe circuit intensiv, de monitorizare în ședințele operative saptamanale ale MT, CNAIR, Ministerului Fondurilor Europene, prestatori servicii, împreună cu proiectele A7 și A13.
- Solicitarea ferma a accelerarii prestarii serviciilor geotehnice si suplimentarea utilajelor din teren. Progresul actual al contractului (conform raport de progres din luna sept 2020) este de aprox 57%, fata de 10% în luna februarie 2020; studiile geotehnice sunt la un progres total de doar 50% iar zonele dificile și inaccesibile încă nu au fost atacate.
- S-a deblocat avizarea la ANCPI a Studiului Topografic aferent Tg. Mureș-Ditrău-Tg. Neamț
- A avut loc ședința tehnică din cadrul CTE-ului de la CNAIR fiind agreat traseul Tg. Mureș-Ditrău-Tg. Neamț. Urmează să fie eliberat avizul CTE pentru cei 211 km ai A8.
- S-a creat mecanismul, similar Autostrazii Pitesti-Sibiu, de avizare rapidă din partea Direcțiilor Silvice a accesului forezelor în fondul forestier transcarpatic pentru A8/A13,CNAIR și-a luat angajamentul crearii si mentinerii frontului de lucru pentru prestatorul ACCIONA
- S-a pus în vedere prestatorului ca nu se accepta rabaturi de la cantitatea și calitatea studiilor geotehnice. Acestea trebuie executate conform legislației naționale în vigoare.
- Vor fi efectuate periodic vizite pe amplasament de către reprezentanții Direcțiilor Regionale de Drumuri și Poduri Iași și Brașov pentru verificarea fizică a studiilor geotehnice și arheologice.
- Odată cu maturizarea proiectului A8, UIP 04 se va muta la Iasi, în cadrul DRDP Iași
- Situația de la Miercurea Nirajului, de la Sovata și Joseni, referitoare la anumite doleanțe ale autorităților publice locale privind traseul A8 este rezolvata si deblocată ; dl Ministru al Transporturilor a reiterat necesitatea accelerării obținerii avizelor și acordurilor de la autoritățile locale și județene.
- MVA a solicitat accelerarea procedurilor interne si impulsionarea prestatorilor de servicii premergatoare executarii autostrăzilor A8, A7 și A13 și în special a capetelor din sectorul montan al A8 (conexiunea A3 cu A8 – Gheorghe Doja-Acățari si Moțca-Tg. Neamț).
Pentru a se beneficia de oportunitatea reprezentată de Mecanismul de finanțare din Planul naționale de redresare și reziliență, valabil până în anul 2026, MVA va elabora in perioada urmatoare o foaie de parcurs în acest sens, tehnica si financiara, spre analiza MT și CNAIR.
În plus, MVA a mai avut o intalnire în care s-a confirmat fără dubii faptul pe care îl considerăm FOARTE POZITIV – ca sunt depuse în sistemul informatic MYSMIS cereri de finanțare pentru elaborarea studiilor premergatoare executarii pentru toate autostrăzile Moldovei, astfel:
- pentru A8 (3 cereri de finanțare și 2 contracte de finanțare încheiate – SMIS 122606, 127920 și 140334), contractul de finanțare a studiului de fezabilitate și proiectului tehnic de execuție pentru Autostrada Targu Neamț – Iași – Ungheni (SMIS 140334) urmand a fi semnat 100% în acest an.
- Pentru A7 (6 cereri de finanțare și 6 contracte de finanțare încheiate – SMIS 118697, 118697, 115749, 120235, 126715, 126714)
- Pentru A13 (1 cerere de finanțare si un contract de finanțare încheiat SMIS 122551) .
Aceasta a reprezentat o doleanta mai veche a MVA, discutata cu fostul Comisar European pentru Dezvoltare Corina Crețu.
S-a menționat de asemenea și s-a confirmat mobilizarea excepțională a constructorului român Spedition UMB la VO Bacău.
MVA va monitoriza in saptamanile urmatoare, prin prezenta fizica a consilierului onorific (și a altor membri), desfășurarea ședințelor operative săptămânale A8/A7/A13 și va informa corect asupra progresului și obstacolelor pe care va trebui sa le depasim.
Nu în ultimul rand, facem un apel de susținere din partea comunității și firmelor a costurilor de deplasare și cazare, reamintind faptul ca funcția consilierului este onorifică și neremunerata, iar buna funcționare a Asociației depinde major de sprijinul comunității.
Ai o parere despre subiectul de mai sus?