Ieri, 2 iunie 2021, a fost publicat în integralitate Planul Național de Relansare și Reziliență care urmează să fie aprobat de către Comisia Europeană și care va fi implementat până în august 2026.
În ceea ce privește autostrăzile, Moldova a obținut 383 km de autostradă din totalul de 434 km care se vor finanța prin acest program, contând constrângerile financiare și de maturitate ale investițiilor. La inițiativa și cu susținerea Asociației MOLDOVA VREA AUTOSTRADĂ, sunt cuprinse în plan, pe lângă Autostrada A7 (la care tocmai s-a publicat licitația de execuție al capatului sudic), și cele două capete ale sectorului montan al A8, (Tg. Mureș – Miercurea Nirajului: 25 km și Leghin – Pașcani: 34 km; Total: 59 km).
Am generat această idee și am insistat pe ea, motiv pentru care ne-am implicat în procesul de consultare publică a PNRR. Insistența noastră a fost evidentă de la prima analiză publicată pe pagina noastră și transmisă către MFE în 23 noiembrie 2020, la doar cateva zile după publicarea draftului de plan. Același punct de vedere l-am susținut și la întâlnirile cu Vicepremierul și Ministrul Fondurilor Europene, la Palatul Culturii -în întâlnirea din 2 decembrie 2020, dar și în toate dialogurile pe care le-am avut la CJ Iași, Neamț, cu membrii partidelor politice și, nu în ultimul rand, în cercurile de la Bruxelles, unde au ajuns mesaje care să susțină acest demers.
Poate cea mai bună veste derivă din faptul că PNRR- document cu valoare strategică, identifică sursele de finanțare pentru restul A8 (sectoarele Ungheni-Iași Pascani și Leghin – Miercurea Nirajului) din fondurile disponibile pentru România în Cadrul Financiar Multianual – fondurile europene pentru exercițiul financiar 2021-2027 POT-POIM (a se vedea foto cu Figura 7), și nominalizează A7 si A8 ca autostrăzi prioritare la nivel național, respectând astfel prioritizarea rețelei rutiere conform Master Planului General de Transport. În consecință, avem un context extrem de favorabil și va ține doar de noi ca țară, să ne îndeplinim ceea ce ne-am propus. Link descărcare PNRR și anexe *.
Așa că, iată, avem toate motivele să considerăm că prin crearea acestei premise favorabile am înregistrat o victorie de etapă mare – certitudinea că odată construite capetele A8, angajamentul pentru întreaga investiție va fi prioritar și ireversibil. Da, e de etapă, dar victoriile mari vin ca sumă a victoriilor mici și a implicării inteligente și cu bun simț în procesul decizional.
Avem nevoie de optimism ca națiune și ca indivizi, de încrederea că putem duce la capăt proiectele pe care ni le propunem, oricât de ambițioase ar fi acestea. Și odată ce vom avea această încredere, vom găsi resursele necesare ca proiectele să devină realitate.
MVA va continua activitatea de negociere constructivă- când se dovedește posibilă, lupta civică apolitică- atunci când se impune, pentru a determina acțiuni favorabile construirii autostrăzilor. Ne menținem constanți în a capacita decidenții României în direcția corectă – cea a investițiilor publice în rețeaua de autostrăzi a Moldovei. Credem că infrastructura este calea de a ne dezvolta, de a avea mai puțini morți pe șosele, de a le oferi copiilor noștri un trai bun în Moldova și într-o Românie dezvoltată echilibrat.
- http://mipe.gov.ro/pnrr/