Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

Masterplanul minciunilor

Autostrada Moldova – Transilvania, transformata in drum expres ce se va construi peste 15 ani, iar Aeroportul Iasi – uitat din nou de Guvern in favoarea obiectivelor similare din Craiova, Bacau si Sibiu. Acestea sunt prevederile masterplanului de transport care a ajuns la Camera Deputatilor. Asadar, in ciuda nenumaratelor promisiuni facute de PSD iesenilor, inclusiv de presedintele social-democrat Victor Ponta, chiar la Iasi, si de primarul Gheorghe Nichita, am fost din nou omisi atunci cand a venit vorba de bani pentru dezvoltare.

Masterplanul de transport al Romaniei, care a ajuns la Camera Deputatilor la sfarsitul saptamanii trecute si care va fi dezbatut maine in comisia de transport este un document plin de greseli, ce exclude Iasul de pe harta dezvoltarii cu fonduri europene sau de la bugetul de stat. In masterplan nu mai apare nici macar autostrada fazata care sa lege Moldova de Ardeal, ci doar un drum expres ce ar urma sa fie construit pana prin 2030, si nu 2020, asa cum a promis la Iasi, in urma cu doar doua saptamani, insusi premierul Victor Ponta.
“Referitor la calendarul masterplanului, anul acesta trebuie sa reface studiile de fezabilitate, iar pentru tronsonul de autostrada Ungheni – Targu Neamt se va asigura finantare din programul operational sectorial transporturi, iar celelalte doua segmente vor fi finantate ca autostrada fazata”, spunea pe 23 ianuarie, la Iasi, premierul Victor Ponta.
“Tronsonul de la Ungheni este in evaluare, se va incepe studiul de fezabilitate undeva in luna februarie, iar in 2016, daca nu vor fi multe contestatii, incepe constructia autostrazii. Vom incerca sa fragmentam in bucati mai mici ca lucrul sa mearga mai repede”, a spus, tot la Iasi, pe 23 ianuarie, directorul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, Narcis Neaga.
Culmea este ca nici parlamentarii PSD de Iasi, cei care ar fi trebuit sa fie interesati de ceea ce prevede masterplanul, asa cum au fost colegi din tara care inca de ieri au cerut modificarea documentului, nu au avut curiozitatea sa afle ce include acesta, desi au avut la dispozitie trei zile. Asa ca unii deputati PSD au spus ca se vor interesa astazi care este situatia masterplanului, in timp ce altii nici nu s-au sinchisit sa raspunda la telefon.
Cristina Nichita, deputat PSD ales in Colegiul 9 Dacia-Alexandru, Constantin Adascalitei, deputat PSD Colegiul 3 Letcani-Tibanesti, si Vasile Mocanu, deputat PSD Colegiul 4 Targu Frumos, nu au raspuns la telefon, iar deputatul de Pascani Neculai Ratoi nici nu mai are acelasi numar la care putea fi contactat.
In schimb, cu deputatii PSD Anghel Stanciu, Colegiul 6 Harlau, si Sorin Iacoban, Colegiul 10 Tatarasi, am putut vorbi, insa acestia nu aveau nicio informatie.
“Nu am vazut, acum ma indrept spre Camera Deputatilor sa vedem unde este si ce-i cu el”, a spus deputatul PSD de Harlau Anghel Stanciu.
“Intai sa vad cum arata masterplanul. Acum plec la Parlament si pana deseara pot sa spun. Eu pana nu vad negru pe alb ce este scris acolo nu pot sa fac niciun comentariu. Nu stiu ce contine, stiu doar ca la Iasi s-a spus ca va fi autostrada fazata. Acum sa vedem daca ce s-a spus este si in masterplan”, a afirmat Sorin Iacoban, deputat PSD, Colegiul 10 Tatarasi.
Daca deputatii PSD, care ne-au promis atat in campaniile electorale, cat si dupa aceea ca vom avea autostrada, nu s-au grabit astazi sa analizeze masterplanul pe care vor trebui sa-l voteze in aceasta saptamana, un coleg de-al lor dintr-un alt partid a ramas ingrozit cand a studiat documentul.
“Masterplanul de transport al Romaniei este un proiect care din punctul meu de vedere este foarte prost realizat si pentru noi, ca ieseni si ca moldoveni, nu este un proiect pozitiv pentru ca reflecta foarte multe dintre punctele de vedere ale Guvernului. In ceea ce priveste punctul cele mai important de infrastructura care ne intereseaza, autostrada Iasi – Targu Mures, este neclar in acest plan de transport. La pagini diferite o data se vorbeste de drum expres Iasi-Targu Mures, o data autostrada. Chiar nu stiu daca intelege cineva ceva din acest proiect”, a spus deputatul PMP Petru Movila.
La randul sau, presedintele Consiliului Judetean Iasi spune ca amanarea realizarii autostrazii sau macar a drumului expres pana in 2030 este o bataie de joc a Guvernului la adresa Iasului.
“Orizontul de timp in care Guvernul PSD are in vedere realizarea acestui proiect este inacceptabil pentru noi. Perspectivele sunt mutate catre 2030, ceea ce este o bataie de joc la adresa intregii Regiuni de Nord-Est. In acest timp, decalajele de dezvoltare dintre noi si cei din vestul tarii se vor mari. Daca lucrurile se vor mentine asa, cei 100 ani de la Marea Unire ne vor gasi la fel despartiti de restul tarii si de Europa. Ponta si PSD au fixat prioritatile pentru Moldova pana in 2030: izolare, saracie, minciuna!”, se arata intr-un comunicat semnat de presedintele Consiliului Judetean Iasi, Cristian Adomnitei, politicianul care s-a luptat cel mai mult pentru autostrada.
Masterplanul include informatii eronate si in privinta Aeroportului International Iasi. In document se afirma ca acesta are o pista de 1.800 de metri lungime cu o rezistenta redusa, desi de aproape un an a fost data in exploatare o pista de 2.400 de metri extrem de moderna. Prevalandu-se de prespusa stare precara a pistei iesene, masterplanul prevede alocarea unor fonduri considerabile aeroporturilor din Bacau, Craiova si Sibiu, care, in realitate, au un trafic mult mai mic decat cel iesean. De altfel, documentul nu tine cont nici macar de analizele facute la nivel national, care arata ca in Romania exista doar 4 aeroporturi solide si rentabile: cele din Bucuresti, Timisoara, Cluj si Iasi.
“Realizatorii studiului nu au fost capabili nici sa vada ca Aeroportul International Iasi are o pista de 2.400 de metri de aproape un an, nu de 1.800 de metri, ca are o capacitate portanta de 90 de unitati, nu 45, si, de asemenea, pe programul de dezvoltare se vede o dezvoltare spectaculoasa a unor aeroporturi, Bacau, Sibiu, care in acest moment au un numar de calatori considerabil mult mai mic decat al Iasului”, a mai spus deputatul Petru Movila.
Si Cristian Adomnitei acuza faptul ca s-au folosit informatii false in scopul de a defavoriza Aeroportul International Iasi pentru a finanta alte obiective de acelasi fel.
“Practic, Guvernul prezinta in mod deformat realitatea pentru a ingropa eforturile noastre de dezvoltare a Aeroportului International Iasi. Mai mult, dintr-o lista de investitii ceruta de aerogara ieseana, in valoare de peste 150 milioane euro, investitii ce presupun construirea unui terminal cargo, platforme, cai de rulare etc., doar terminalul cargo este introdus in documentul prezentat de Guvern. Guvernul incalca cu premeditare si intr-un mod grosolan directiile de dezvoltare si finantare ale Uniunii Europene, prevazute in documentele comunitare, unde se stabileste foarte clar ca doar aeroporturile cu potential pot primi fonduri structurale. In Regiunea Moldovei, singurul aeroport cu potential, conform studiul realizat de consultantul tehnic al Comisiei Europene, este doar Aeroportul International Iasi. Actuala varianta a masterplanului este impotriva acestui principiu fundamental. Intentia este aceea de a bloca dezvoltarea Aeroportului International Iasi si, daca cei de la Guvern vor persista in incompetenta si rea-credinta, se va ajunge in situatia de a avea un masterplan care nu va putea fi finantat de Comisia Europeana. In aceste conditii, nu va putea fi absorbit niciun euro. O alta problema majora a acestui document tine de falsitatea datelor folosite, lucru pe care noi l-am semnalat in repetate randuri. De exemplu, sunt folosite cifre privitoare la trafic din 2011, cand Aeroportul din Iasi a inregistrat un numar de aproximativ 180.000 de pasageri, in conditiile in care anul trecut au fost inregistrati peste 270.000 de pasageri. La fel, aerogara ieseana apare ca avand o pista din beton de 1.800 metri, desi anul trecut a fost inaugurata noua pista de 2.400 de metri la care au participat reprezentanti ai Ministerului Transporturilor, inclusiv dl. ministru Ioan Rus”, se mai arata in comunicatul semnat de presedintele Consiliului Judetean Iasi, Cristian Adomnitei.
Iar cum masterplanul se refera si la caile de transport feroviar, Iasul a fost uitat si din acest punct de vedere. Desi premierul Victor Ponta ne promitea tren de mare viteza pe ruta Iasi-Bucuresti, modernizarea caii ferate ca sa corespunda cerintelor ar putea avea loc abia prin 2030, cu 10 ani mai tarziu decat in cazul tronsoanelor Bucuresti – Giurgiu sau Bucuresti – Constanta, de exemplu.

Sursa materialului: Tele M

lei10,00 lei20,00 lei50,00 lei100,00
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn