Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

Guvernul isi bate iarasi joc de Iasi: ne ofera “autostrada fazata”

Iasul, legat de vestul tarii printr-un simulacru de autostrada. Ministrul Transporturilor a reusit astazi sa-i pricopseasca pe ieseni cu o notiune unica in Romania: aceea de “autostrada fazata”. Practic, din proiectul la care vizeaza nu doar judetul nostru, ci intreaga Moldova si chiar Republica Moldova si Ucraina de ani buni au mai ramas doar cu putin peste 100 de km. Pentru ca Ungheniul va fi legat de Iasi si Targu Neamt de autostrada, dar de la Targu Neamt la Targu Mures se va realiza doar un drum expres. In plus, un deputat iesean sustine ca acesta din urma va avea o singura banda.

Dupa autostrada Montana, Guvernul ii pacaleste pe ieseni cu un alt proiect: asa-zisa “autostrada fazata”, de fapt un drum expres care va avea la capat si o bucatica de autostrada reala. Cel putin asa a prezentat astazi ministrul Transporturilor masterplanul de transport al Romaniei.
“Dam drumul la autostrada Ungheni- Iasi-Targu Neamt si de la Targu Neamt la Targu Mures varianta de autostrada fazata ca e foarte scumpa. Deci 3 miliarde de euro in varianta aceasta, ca-i 4 daca ne ducem in varianta de autostrada pur si simplu. Deci drum expres pana la Targu Mures astfel incat de-adevaratele in 2018 si regiunile istorice ale Romaniei sa fie legate intre ele cu autostrada sau drum expres”, a spus ministrul Transporturilor, Ioan Rus.
Acest lucru demonstreaza ca liderul PSD Iasi nu prea are un cuvant greu de spus la nivelul Guvernului. Desi ieri a fost al Bucuresti, la Biroul Politic National al PSD, Gheorghe Nichita nu a putut sa impuna o autostrada reala care sa lege Iasul de vestul tarii. De fatada, insa, Nichita a sustinut ca Guvernul condus de partidul sau va face tot ce poate ca sa implementeze proiectul ce ar trebui sa duca la dezvoltarea intregii zone.
“Sper ca aceasta autostrada care sa lege Moldova de Transilvania, Estul de vest, sa inceapa sa prinda contur, sa nu mai fie doar o disputa politica. Cert este ca ieri i-am vazut pe toti de acord cu aceasta autostrada Est-Vest si azi in prezentarea ministrului Rus s-a facut precizarea ca nu numai indicatorii de trafic au stat la baza acestei propuneri, ci inclusiv conditiile de dezvoltare a acestei zone”, a afirmat primarul Gheorghe Nichita.
Un deputat iesean vien insa cu o noua bomba: nu vom avea nici macar un drum expres ina devaratul inteles al cuvantului.
“Iata ca se incepe din 2015 chiar cu acesta autostrada Ungheni-Targu Neamt, dupa care, sa fim foarte clari aici, ca sa nu ne se inteleaga altceva, va fi o autostrada cu un singur sens, deocamdata, pana la solutionarea finantarii, de la Targu Neamt la Ditrau. Asta e deocamdata pentru ca nu poate fi drum expres prin munti pentru ca drumul expres in definitia lui inseamna ca urmareste relieful. Va fi o autostrada cu o singura banda, iar in momentul in care se vor gasi finantele probabil ac se av termina autostrada integral. Iar de la Ditrau la Targu Mures iar va fi drum expres care probabil cu timpul se va transforma si el in autostrada”, a spus deputatul PSD Sorin Iacobam.
Deputatii din alte partide le amintesc insa colegilor din PSD ca realizarea unei adevarate autostrazi a fost principala promisiune din campania electorala.
“Nu este deloc in regula aceasta abordare, intrucat avem promisiunile electorale ale USL in 2012 incoace, moment in care a si fost blocat proiectul autostrazii Iasi – Targu Mures, au spus ca pe relatia Ungheni – Iasi – Targu Mures va fi autostrada. Faptul ca nici macar zona montana Targu Neamt – Ditrau nu este zona de autostrada ne arata foarte clar ca aceste afirmatii facute de Ioan Rus sunt afirmatii in bataie de joc”, a precizat deputatul PMP Petru Movila.
Replica liberalilor este insa mult mai virulenta. Acestia cer tuturor parlamentarilor de Iasi sa faca presiuni asupra Guvenului ca macar in al 130lea ceas sa introduca autostrada Iasi-Targu Mures in masterplan.
“Guvernul Ponta si PSD au decis, prin masterplanul general de transport prezentat astazi, ca Moldova NU va avea o autostrada care sa o lege de Transilvania si de Europa. Avem înca o confirmare a dispretului Guvernului Ponta fata de regiunea de Nord- Est.
Problema majora a autostrazii Moldova – Transilvania nu este segmentul Ungheni – Iasi -Targu-Neamt. Problema majora, de secole, este traversarea Carpatilor Orientali dinspre Europa. Realizarea unei autostrazi care sa traverseze Carpatii este conditia obligatorie pentru a scoate Moldova din izolare si saracie (…) Voi cere Biroului Politic National al PNL sa ia decizia de a NU va semna un acord politic pentru urmatorii 10 ani privind insfrastructura de transport a Romaniei daca acesta nu va include realizarea, cu prioritate, a tronsonului de autostrada care sa traverseze Muntii Carpati, intre Targu Neamt si Targu Mures. De asemenea, cer tuturor parlamentarilor din regiunea Moldovei sa NU voteze în Parlament Ordonanta de Urgenta a Guvernului privind aprobarea MasterPlanului General de Transport al Romaniei în forma actuala, care nu include o autostrada care sa traverseze Carpatii Orientali!”, se arata intr-un comunicat al presedintelui PNL Iasi, Cristian Adomnitei.
In ceea ce priveste masterplanul si modul de finantare a construirii de autostrazi, pentru ca in Romania se vor construi si astfel de sosele, un exemplu fiind autostrada Bacau – Brasov, acestea ar putea fi reglementate prin lege. Deocamdata nu se stie insa de unde vor proveni banii, in conditiile in care singura autostrada pe care Comisia Europeana ar fi finantat-o prin programul de transport TEN-T era cea care sa lege Moldova de Transilvania.

Sursa materialului: Tele M

lei10,00 lei20,00 lei50,00 lei100,00
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn