Studiu de caz: Ungaria
Oricât ar fi de controversate, autostrăzile ungureşti există şi ele leagă Budapesta de toate regiunile ţării, iar ţara în sine de toţi vecinii. Poate de aceea Ungaria a devenit centrul est-european al investiţiilor în industria auto, ale cărei exporturi aduc ţării un surplus comercial la care România nici n-ar cuteza să viseze.
Budapesta este legată cu autostrăzi de centre logistice care facilitează exporturi în România şi de aici mai departe prin Portul Constanţa, în Bosnia, Slovenia, Europa de Vest, Slovacia, Polonia şi Ucraina. Ungaria are peste 1.360 km de autostradă şi drumuri expres. România a construit doar jumătate din cât au construit ungurii.
Producătorul auto german Audi a anunţat ieri inaugurarea unui centru de dezvoltare de motoare de 14,7 mil. euro la baza de producţie pe care o are în Györ, din nord-estul ţării, potrivit MTI. Audi are la Györ cea mai mare fabrică de motoare din lume. Reprezentantul guvernului prezent la festivitatea de deschidere a explicat că Audi Hungária Motor a jucat un rol important anul trecut în majorarea exporturilor către Germania cu 10%. În ultimele luni, datele privind exporturile ungureşti au fost în general încurajatoare, dar cele pentru martie au fost de-a dreptul uimitoare, notează Portfolio.hu, un site de ştiri şi de analiză economică în general obiectiv, dar care nu se dă în lături de la a fi critic la adresa guvernului de la Budapesta. În prima lună de primăvară Ungaria a înregistrat un excedent comercial de aproape un miliard de euro, iar exporturile au atins un nivel record. Comerţul a crescut în ambele direcţii.
Exporturile au urcat cu 13%, la 8,3 mld. euro, faţă de aceeaşi lună a anului trecut, iar importurile cu 10%, la 7,3 mld. euro, de asemenea nivel nemaiatins niciodată. Ungaria a mai ajuns la un excedent comercial atât de mare o singură dată. Evoluţiile pozitive vin după ce în vara trecută producţia industrială şi exporturile au frânat brusc. De atunci, a persistat revenirea. Portfolio.hu a sesizat două evenimente- cheie din industria auto care au modificat cifrele. Suzuki s-a pregătit pentru lansarea unui nou model de Vitara şi de aceea a restrâns producţia timp de mai multe luni, dar lipsa a fost acoperită de majorarea producţiei de Audi. Până la începutul acestui an, exporturile şi-au revenit complet. Actualul salt are drept cauză, probabil, revenirea la cadenţă maximă a producţiei Suzuki.
Aproape 90% din maşinile produse în Ungaria merg la export. Industria auto participă cu peste 20% la exporturile totale ale Ungariei (în 2012). Ungaria are o bază solidă de furnizori pentru această industrie, acolo funcţionând peste 700 de companii de profil.
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 12.05.2015.