Aproape 20 de oferte financiare au fost inaintate pentru studiile de fezabilitate ale autostrazii Iasi – Tg. Mures si Bacau – Pascani. Directorial Companiei Nationale pentru Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADN), Narcis Neaga, a declarat ieri pentru „Ziarul de Iasi” ca pentru fiecare dintre cele trei tronsoane ale autostrazii Iasi – Tg. Mures au fost depuse cate patru oferte, in timp ce alte sase oferte au fost inaintate de companii pentru Bacau – Pascani. „Maine dimineata (astazi, n.r.) deschidem ofertele. Deocamdata, nu va putem spune nu-mele companiilor, nu este legal acest lucru. Dupa ce finalizam evaluarea, vom comunica public astfel de informatii”, a sustinut directorul CNADN, Narcis Neaga. Potrivit acestuia, perioada de evaluare va fi de 50 de zile, iar studiile au ca termen de executie patru luni de la semnarea contractului. Licitatiile pentru cele doua autostrazi au fost lansate inca din luna mai a anului trecut, dar deschiderea ofertelor s-a amanat de aproape zece ori. „Termenul a fost amanat intrucat nu exista siguranta includerii in master plan a acelor tronsoane de autostrada”, a spus Neaga, in contextul in care autostrada Bacau -Pascani nu exista in master planul national de transport.
Studiile vor costa peste 30 milioane de euro
In cazul autostrazii Iasi – Tg. Mures, autoritatile vor sa revizuiasca trei studii de fezabilitate intocmite in 2012 pentru cele trei tronsoane: Ungheni – Iasi – Tg. Neamt, Tg. Neamt – Ditrau si Ditrau – Tg. Mures. Documentatiile au stabilit un pret de realizare de 8,9 miliarde euro pentru circa 300 km de drum, costuri considerate mult prea ridicate de catre Guvern, care a refuzat sa aprobe indicatorii tehnico-economici acum aproape trei ani. In acest context, este demn de remarcat ca daca realizarea studiilor a costat 2,5 milioane euro, revizuirea acestora ajunge la aproape 25 milioane euro. Pentru studiul aferent autostrazii Bacau – Pascani, autoritatile au estimat costuri de 5,5 milioane euro. In plus, Guvernul nu a confirmat daca acesti bani pentru proiectare au fost alocati. Intr-o adresa oficiala a Ministerului Transporturilor din ianuarie 2015 se arata ca exista depuse cereri pentru accesarea de fonduri europene prin care sa se finanteze proiectarea, dar autoritatea a subliniat ca aplicatiile „sunt in curs de evaluare”. Autostrada Iasi – Tg. Mures a starnit numeroase controverse dupa alegerile prezidentiale, dupa ce proiectul nu a fost inclus in Master Planul General de Transport. Dupa lungi dezbateri politice, Guvernul a decis includerea drumului. Insa, proiectul ar urma sa fie implementat etapizat, in sensul ca, intr-o prima parte, va fi construita autostrada Ungheni – Iasi – Tg. Neamt, iar restul rutei va fi realizat ca drum expres in „regim de autostrada”. Cu toate ca discutiile pe drumul Iasi – Tg. Mures treneaza de 10 ani, Guvernul sustine ca „autostrada fazata” va fi gata in doi ani, in contextul in care lucrarile ar putea incepe in 2016.
Sursa articolului: Ziarul de Iași.