Autostrada Iasi-Targu Mures, existenta doar pe hartie. Guvernul nu pare sa aiba nici cea mai mica intentie de a include aceasta autostrada in masterplanul de transport al Romaniei, prioritara fiind, in opinia Executivului Ponta, soseaua care ar urma sa lege Brasovul de Bacau, desi aceasta artera de circulatie nu este inclusa in niciun coridor european. Culmea este ca, in 2012, autostrada Iasi-Targu Mures era considerata indispensabila, insa intre timp a fost uitata. Drept dovada ca nu se va intampla nimic nici in 2015 sta faptul ca in bugetul de stat pentru anul viitor nu s-a alocat niciun leu nici pentru refacerea studiului de fezabilitate, nici pentru inceperea lucrarilor.
Guvernul Romaniei incearca sa-i pacaleasca pe ieseni. De aceea a transmis Comisiei Europene o lista pe care a inclus autostrada Montana, similara autostrazii Iasi-Targu Mures, dar care ar urma sa primeasca finantare printr-un program destinat situatiilor exceptionale, program finantat cu doar 300 de milioane de lei, bani care n-ajung nici macar pentru un mic tronson, in conditiile in care costurile totale ale autostrazii sunt evaluate la 5,5 miliarde de euro.
“Mai este o poveste falsa si nu reactioneaza nimeni de la PSD. Guvernul Romaniei a transmis pentru bugetul special, bugetul Comisiei Europene pentru situatii de urgenta, autostrada Montana, autostrada Iasi-Targu Mures, in conditiile in care acel buget este undeva sub 300 de milioane de euro. Va dati seama ca niciun tronson din autostrada Iasi-Targu Mures, ca vorbim de Ungheni – Targu Neamt, de Targu Neamt-Ditrau sau de Ditrau-Targu Mures, nu se incadreaza vreodata in acele sume pe care Comisia Europeana le are la situatii exceptionale. Si inca o data spun ca Ponta si Guvernul Romaniei isi bat joc de ieseni cu aceasta propunere care spune: uite, avem un obiectiv prioritar”, a spus deputatul PMP Petru Movila.
Deputatul mai spune ca acelasi Guvern nu tine cont ca autostrada Iasi-Targu Mures nu trebuie realizata in functie de indicatorii de trafic, ci pentru ca este un obiectiv socio-economic vital atat pentru intreaga Moldova, cat si pentru Romania, Republica Moldova si Ucraina. Movila a precizat ca nu stie ce s-a intamplat cu cele doua memorii – unul semnat la Piatra Neamt de parlamentarii din Regiunea de Nord-Est, de oameni de afaceri si de edili, si celalat initiat la Primaria Iasi. In opinia parlamentarului PMP, ajutorul ar putea veni de la statele invecinate, intrucat autostrada Iasi-Targu Mures face parte dintr-un important coridor european, si de la Comisia Europeana.
“Am spus ca vor fi doua argumente importante, doi sustinatori: Republica Moldova sa aiba in masterplanul de transport si sa faca demersuri impreuna cu noi pe acest proiect comun si, mai mult decat atat, cea mai mare importanta o va avea solicitarea corecta a Comisiei Europene ca Romania sa-si respecte angajamentele, pentru ca atunci cand au solicitat introducerea autostrazii Iasi-Targu Mures in coridoarele de tarnsport centrale ale retelei TENT-T au avut argumente serioase pe aceasta tema”, a adaugat deputatul.
Deputatul a mai spus ca in bugetul pe 2015 nu sunt prinse fondurile necesare refacerii studiului de fezabilitate in cazul autostrazii Iasi- Targu Mures, in conditiile in care totusi Ministerul Transporturilor a inceput sa pregateasca aceasta procedura.
Material publicat de Tele M