A1+A8 Tg. Mureș-Iași-Ungheni (OR5A) versus A8+A13 Iași–Bacău-Brașov (OR 5B) | |||
CRITERII | A8 | A13 | |
CONECTIVITATE | Includere coridoare TEN-T | DA | DA |
Includere în rețeaua de transport principală (TEN-T core network) | DA | NU | |
Conectivitate cu autostrăzi în lucru[1] | DA | NU | |
ELIGIBILITATE | Termen finalizare asumat de C.E./România | 2030 | 2050 |
Includere MPGT | DA | DA | |
Poziție MPGT[2] | 3/11+9/11 | 10/11 | |
RIRE[3] (Rata internă de rentabilitate economică) | 70.8 | 47.5 | |
Cost estimativ cf. MPGT (milioane euro) | 4072.27 | 3799.78 | |
Includere/eligibilitate în POIM[4] | DA | NU | |
IMPACT | Evaluare de mediu complexă/impact semnificativ asupra mediului[5] | DA | DA |
Impact asupra infrastructurii energetice strategice[6] | NU | DA | |
ACCESIBILITATE | Distanță/timp față de autostrada existentă | 60 km/<1h | 140 km/ >2h |
Iași-Budapesta (via A8 versus A13)[7] | 878 km | 1009 km | |
11 h 53 min | 12 h 31 min | ||
Surse: MFE, POIM, articole presă, MPGT, politica TEN-T, PUM |
[1] Pe relația Târgu Mureș-Câmpia Turzii mai sunt doar două/loturi de autostradă nefinalizate/aflate în lucru (termen finalizare trim II 2020/trim II 2021). Pe relația Brașov-Sibiu nu există proiect tehnic/traseu stabilit, ci doar un studiu de fezabilitate din 2014. La finele anului 2019 exista intenția de a se revizui studiul de fezabilitate parțial pe tronsonul Făgăraș-Brașov.
[2] http://monitorizari.hotnews.ro/stiri-infrastructura_articole-21287736-harta-master-planul-de-transport-aprobat-guvern-proiecte-prioritare-autostrazi-drumuri-expres.htm, accesat la 23.02.2020.
[3] RIRE oferă o indicație asupra scării beneficiilor în raport cu costul de investiție.
[4] http://mfe.gov.ro/wp-content/uploads/2020/01/fb3ade684cc0989a1d6cf9e67e408797.docx, pg. 399, accesat la data de 23.02.2020.
[5] Indiferent de numărul și complexitatea ariilor protejate traversate, etapa de evaluare asupra mediului impune o atenție și abordare identică. Ambele proiecte de infrastructură mare traversează habitate naturale protejate (populate inclusiv de mamifere mari – urși) astfel că procedurile nu sunt diferențiate/favorabile uneia dintre proiecte. Ca un minim avantaj, pe sectorul Ditrău-Tg. Mureș precizăm că sunt inventariate habitatele mamiferelor mari, astfel că proiectul autostrăzii A8 din perspectiva acordului de mediu are un “traseu” și un calendar de obținere a acordului de mediu (mult mai) predictibil.
[6] Traseul autostrăzii A13 se suprapune cu traseul conductei strategice de transport gaze naturale între Moldova și Transilvania astfel că vor trebui luate măsuri suplimentare pentru protejarea și neafectarea zonei de siguranță a conductei magistrale de transport gaze naturale.
[7] Analiză pe baza Google Maps.
Mai jos puteți găsi atașat documentul ce compară cele două autostrăzi: