Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

CÂT MAI DUREAZĂ TERGIVERSAREA AUTOSTRĂZII UNIRII – A8, DOMNULE PISTOL?

Asociația Moldova Vrea Autostradă salută ultimele declarații ale Ministrului Transporturilor și Infrastructurii, domnul Sorin Grindeanu, care demontează definitiv speculațiile aberante lansate cu privire la eventuala soluție Parteneriat Public Privat în construcția unor tronsoane din Autostrada Unirii A8 Tg-Mureș – Iași – Ungheni. 

Totodată însă, ne exprimăm îngrijorarea cu privire la situația neclară a ultimelor 4 loturi de pe sectorul montan, pentru care sunt finalizate studiile de Audit pentru Siguranța Rutieră din luna aprilie 2024 și pentru care caietele de sarcini ar fi trebuit finalizate cu lansarea procedurii legale de achiziție publică a serviciilor de proiectare tehnică și execuție a lucrărilor. 

Atragem public atenția că protocolul care trebuie încheiat între CNAIR și CNIR pentru preluarea Autostrazii Unirii A8 de către noua companie operaționalizată a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (termen 27.06.2024 conform Ordinului de Ministru), nu trebuie să perturbe și nici să scadă mobilizarea în ceea ce privește elaborarea documentațiilor de atribuire publică și lansarea licitațiilor pentru loturile Sărățeni – Joseni (32 km), Joseni – Ditrău (15 km), Ditrău – Grințies (37 km) și Grințies – Pipirig (34 km), această sarcină revenind la momentul de față Companiei CNAIR, condusă de domnul Cristian Pistol

Pasarea responsabilității între cele 2 companii subordonate Ministerului NU ESTE ACCEPTABILĂ PENTRU REGIUNEA MOLDOVEI în condițiile competiției strânse pentru fondurile disponibile în Programul European Transport 2021-2027! 

Pe cale de consecință, facem apel către domnul ministru Grindeanu, respectiv către domnul director Cristian Pistol, să finalizeze demersurile pentru întocmirea și avizarea ANAP a celor 4 documentații de atribuire restante și să demareze procedurile legale de achiziţie, până la expirarea termenului de încheiere a protocolului între CNAIR și CNIR, pentru a evita orice sincopă în construirea Autostrăzii Unirii și finalizarea ei completă în anul 2030. Mai mult, atragem atenția că declarațiile publice ale domnului ministru Grindeanu cu privire la lansarea licitatiilor pe sectorul montan al A8 sunt fără echivoc, iar acestea trebuie sa fie duse la îndeplinire în cel mai scurt timp de către companiile subordonate MTI, pentru a nu rata sau pune în pericol finanțarea asigurată prin fonduri europene. Considerăm că cel târziu la data de 21 iunie 2024 trebuie sa vedem demarate procedurile de achizitie, in caz contrar, cei care se fac responsabili de întârzierea nejustificată a acestora vor trebui să își asume consecințele inacțiunii lor. 

Cerem, de asemenea, urgentarea finalizării studiului de fezabilitate pentru tronsonul Tg Neamț – Iași – Ungheni și o analiză critică a stadiului de implementare a contractului de proiectare încheiat cu prestatorul Consitrans SRL, contract aflat în întârziere cu aproximativ 2 ani (!), raportat la termenele inițiale din contract, fapt care, de asemenea, este de natură să afecteze asigurarea finanțării europene dedicată acestui obiectiv prioritar, conform calendarului estimativ publicat de Autoritatea de Management PT 2021-2027, apelurile de finanțare Proiecte de investiții pe rețeaua TEN-T Centrală, precum și pe anumite secțiuni ale rețelei TEN-T Globale – finanțate din Fonduri de Coeziune urmând a fi lansate deja pe 16.08.2024. 

Consiliul Director al MVA 

lei10,00 lei20,00 lei50,00 lei100,00
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn