Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin

Trecerea Carpaților pe autostrada A8 – Pe pământ, prin tunele sau în AER?

Date fiind 

  • derularea extrem de lentă a contractului de “Completare Studiu de Fezabilitate pentru tronsonul Tg. Mureș-Tg. Neamț”
  • evoluția extrem de redusă caracterizată de slaba mobilizare a resurselor tehnice și logistice în etapa de realizarea a studiilor geotehnice
  • diversele solicitări adiționale ale autorităților centrale (unele nejustificate) vis-a-vis de proiectul A8
  • declarațiile politice recente care evită declararea A8 – sectorul montan ca prioritate imediata (4 ani) sau parte a unui plan viitor. 
  • că există o preferință de trecere a Carpaților Orientali printr-o combinație între A7 (sectorul Pașcani-Bacău-Adjud) și A13 (Bacău-Oituz-Brașov) 

precum și a lipsei de decizie a CNAIR 

Societatea civilă din Moldova se declară extrem de îngrijorată vis-a-vis de seriozitatea și dorința materializării de trecere a Carpaților pe coridorul trans-european reprezentat de autostrada A8! 

Având în vedere că 

  • există finanțare europeană în acest sens nerambursabilă în procent de 75 % 
  • dezideratul european obligă statele membre de a-și finaliza rețeaua principală de transport (A8 – se află pe acest culoar)
  • angajamentul politic (inițial) al Guvernului României
  • există susținerea Parlamentului și a Președintelui României prin aprobarea și promulgarea Legii 291/2018 (Legea Autostrăzii Unirii)

considerăm că există premise care pun la îndoială INTENȚIA HOTĂRÂTĂ de a demara viitoare lucrări din cel mai necesar și așteptat tronson al coridorului Tg. Mureș-Iași 

În acest sens pentru a infirma suspiciunile rezonabile ale societății civile solicităm următoarele:

    • declanșarea procedurilor contractuale de mobilizare a proiectantului general de pe SF Tg. Mureș-Tg. Neamț
    • stabilirea unui calendar concret, real și predictibil pentru finalizarea și avizarea contractului de Completare SF pentru Tg M – Tg N inclusiv un termen CLAR pentru obținerea Acordului de Mediu
    • pregătirea autostrăzii A8 pentru a fi eligibilă și compatibilă cu Green Deal (stații de încărcare pentru vehicule electrice, utilizare materiale reciclabile în procesul de construcție) 

 

  • lansarea licitației de Proiectare și Execuție cu clauză suspensivă pentru primii kilometri de autostradă din sectorul montan respectiv conexiune A3 cu A8 pe tronsonul Tg. Mureș-Acățari (legătură DN 15/Leordeni-Gheorghe Doja-Acățari cu DN 13) și Moțca-Tg. Neamț (legătură DN 2 cu DN 15B)

 

Precizăm faptul că lansarea primilor kilometri de autostradă în execuție este posibilă date fiind următoarele argumente :

  • faptul că traseul autostrăzii A8 pe relația Tg. Mureș-Tg. Neamț a fost agreat în CTE la CNAIR
  • cele mai avansate sectoare din Tg. Mureș-Tg. Neamț sunt “capetele” autostrăzii
  • având experiența pozitivă a Sibiu-Pitești unde au fost lansate sectoarele mai ușoare (capetele reprezentate de loturile 1 și 5) putem replica această experiență și pe A8
  • conexiune A3 cu A8 ar asigura inclusiv ocolirea municipiului Tg. Mureș pe sectorul sudic la profil de autostradă 
  • conexiune Moțca-Tg. Neamț ar asigura inclusiv ocolirea municipiului Tg. Neamț la profil de autostradă
lei10,00 lei20,00 lei50,00 lei100,00
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Alte articole

Distribuie

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn