Un „specialist” Promotor își dă cu părerea

Postat pe 10 decembrie 2014

Un „specialist” Promotor își dă cu părerea în legătură cu importanța construcției autostrăzii Târgu Mureș – Iași – Ungheni:

„Autostrada Târgu-Mureş – Iaşi – Ungheni revine în discuţie, după ce Federaţia Operatorilor de Transport (FORT) a cerut introducerea acesteia la nivel de autostradă, iar nu la nivel de drum expres, în Master Planul de Transport care ar urma să fie adoptat de Guvern până la finalul lui 2014. Dar este oare necesară o astfel de autostradă?

Autostrada Iaşi – Târgu Mureş este din nou pusă în discuţie, după ce mai mulţi politicieni locali, cât şi reprezentanţii Federaţiei Operatorilor de Transport (FORT) au cerut includerea ei în Master Planul de Transport care urmează să fie adoptat de Guvern până la finalul lui 2014. Este o autostradă considerată ca fiind vitală pentru dezvoltarea părţii de nord a Moldovei, în special a oraşului Iaşi, care ar avea, astfel, o legătură directă cu Transilvania şi cu Vestul, fiind mai bine poziţionat pentru a atrage investitori.

„Guvernul României, în ansamblul său şi Ministerul Transporturilor trebuie să conştientizeze că, fără autostradă, regiunea Moldova rămâne condamnată la sărăcie, fiind imperios necesară deschiderea reală spre vestul ţării. Facem un ultim apel la domnul prim-ministru Victor Ponta şi la domnul ministru al Transporturilor, Ioan Rus, de a prioritiza realizarea autostrăzii Târgu Mureş-Iaşi-Ungheni, aceasta însemnând liantul care ar facilita apropierea regiunii Moldovei cât şi a Republicii Moldova de restul ţării, atât în ceea ce priveşte transportul rutier cât şi nivelul de trai”, se arată într-un comunicat al FORT.

Reamintim că Guvernul României, prin Master Planul de Transport prezentat dezbaterii publice, a considerat prioritară construirea autostrăzii Braşov – Bacău, ca parte a autostrăzii Nădlac – Braşov – Bacău – Iaşi – Ungheni, un drum care ar lungi cu circa 150 de km conexiunea Iaşiului cu Transilvania, faţă de o autostradă directă Iaşi – Târgu Mureş.
Iaşi – Târgu Mureş sau Iaşi – Bacău – Braşov? Care autostradă e mai bună pentru România?

Ieşenii au dreptate să dorească o legătură cât mai rapidă cu Transilvania, în special având în vedere investiţiile străine în creştere din această zonă a ţării. Speranţa este ca, în prezenţa unei autostrăzi directe între nordul Moldovei şi Transilvania, investitorii să fie mai uşor atraşi în această parte săracă a ţării, fapt care ar mai diminua din diferenţele economice din ce în ce mai mari dintre Moldova şi restul României. De asemenea, fiind parte a reţelei TEN-T CORE, ea ar putea fi finanţată generos de la bugetul Uniunii Europene.

Există însă câteva motive foarte simple pentru care o autostradă Iaşi – Târgu Mureş este nerealistă în următorii 10 ani:

1. Autostrada Iaşi – Târgu Mureş ar fi una extrem de scumpă.

Autostrada ar avea circa 60-70 de kilometri de parte montană, cu urcări la circa 1000 de metri altitudine. Costurile estimate cu construcţia unui astfel de drum la nivel de autostradă sunt de câteva miliarde de euro. Poate nu vor fi cele 9 miliarde avansate de Guvern (o sumă absolut aberantă), poate nu vor fi nici cele 4 miliarde de care vorbeşte Guvernul în cazul în care drumul se face la nivelul unui drum expres, dar în mod sigur această autostradă ar fi de cel puţin două ori mai scumpă decât Piteşti – Sibiu sau Iaşi – Bacău – Braşov.”

Pentru mai multe informații, accesați:

http://www.promotor.ro/masini-noi/opinii/avem-oare-nevoie-de-o-autostrada-targu-mures-iasi-ungheni-13708508

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Nici un raspuns pentru "Un „specialist” Promotor își dă cu părerea"


    Ai o parere despre subiectul de mai sus?

    Poti folosi cod HTML