Trenul de mare viteza promis de Ponta inainte de alegeri vine la Iasi plin cu gogosi

Postat pe 9 aprilie 2015

Proiectul liniei ferate de mare viteza intre Iasi si Bucuresti s-a blocat pe peron. Anuntat cu mare tam-tam de catre premierul Victor Ponta in toamna anului trecut, proiectul este, in prezent, combatut taman de Ministerul Transporturilor. Intr-un raspuns oferit la o interpelare parlamentara, venita, culmea, de la un ales PSD, autoritatea centrala arata ca proiectul este putin fezabil, avand in vedere costurile.

„Din pacate, strategia pe termen scurt nu vizeaza linia de mare viteza Bucuresti – Iasi -Chisinau – Kiev deoarece costurile mari de finantare si amploarea unui asemenea proiect sunt factori importanti ce impun acorduri guvernamentale si luarea unor decizii ferme privind alocarea bugetara”, se arata in raspunsul MT, semnat in numele lui loan Rus, oferit deputatului iesean Sorin Iacoban (PSD), autorul interpelarii. Oficialii MT au explicat ca nivelul costurilor nu poate fi suportat de CFR, care deruleaza proiecte de modernizare a retelei feroviare prin Programul Operational Sectorial de Transport, „prioritar fiind realizarea Coridorului IV Pan European”, respectiv legatura dintre vestul si sud-estul tarii. In schimb, daca anul trecut vorbeau de „identificarea unei posibile surse de finantare” de la guvernul chinez (credite), in prezent MT nu aminteste nimic despre aceasta posibilitate. „Urmeaza sa avem studii de fezabilitate pentru o linie de cale ferata de mare viteza care sa lege Bucuresti – Iasi si mai departe spre Chisinau”, spunea Ponta inaintea alegerilor, in septembrie 2014.

Nu s-au facut studii, dar s-a stabilit suma: 4,9 miliarde de euro

La o luna de la anuntul lui Ponta, si mai aproape de alegeri, intr-o alta adresa a MT apareau primele detalii despre costurile proiectului. Investitia era estimata la 4,9 miliarde euro, din care 3,2 miliarde euro reprezentau modernizarea infrastructurii feroviare, 500 milioane euro lucrarile la instalatiile de telecomunicatii, 200 milioane euro exproprieri, iar restul pentru amenajarea statiilor din localitatile tranzitate. In acelasi timp, MT arata ca s-a stabilit de comun acord constituirea unui grup de lucru romano-chinez care sa analizeze preliminar fezabilitatea unui astfel de proiect.

In prezent, MT spune ca trebuie adoptata o decizie „la nivel guvernamental” privind realizarea linii ferate. In schimb, MT aminteste de faptul ca linia Iasi – Bucuresti figureaza in Master Planul General de Transport (MPGT). „In 2020 vor fi disponibili aproximativ 2,4 miliarde euro, din care Etapa 1 din DN04A Bucuresti -Iasi via Bacdu – Buzdu – Galati -Pascani – Ucraina. Este recomandata reabilitarea retelei la viteza proiectata. Acest lucru impune reabilitarea sectiunii Bucuresti – Sabaoani la viteza proiectata”, se arata in MPGT. Viteza proiectata in master plan este de 82 km/h, in timp ce, potrivit MT, o circulatie feroviara de mare viteza inseamna peste 250 km/h.

Acum se circula cu mai putin de 60 km/h

Intr-un alt raspuns la o interpelare, oferit de data aceasta deputatului iesean Camelia Bogdanici (UNPR), MT spune ca viteza actuala de circulatie pe ruta Iasi – Bucuresti este mai mica 60 km/h, in contextul in care „din cauza subfinantarii sistemului feroviar, CFR nu a efectuat lucrari de intretinere si reparatii menite sa ridice viteza de circulatie care fac legatura dintre Bucuresti si orasele din Moldova”. „Pentru mentinerea securitatii si sigurantei in transporturile feroviare, vitezele de circulatie pe aceste linii au fost reduse, ceea ce a determinat cresterea duratelor calatoriilor”, se arata in documentul citat. O simulare pe portalul Mersul Trenurilor al CFR arata ca cei 406 km intre Iasi si Bucuresti sunt parcursi, la acest moment, in conditii meteo favorabile, in putin peste sapte ore, respectiv in jurul a 58 km/h. Demn de remarcat ca viteza este asemanatoare cu cea pe care o inregistrau trenurile pe distante mari la sfarsitul secolului al XlX-lea. O analiza publicata de Hotnews.ro in martie 2014, avand la baza statisticile circulatiei feroviare de la infiintarea liniilor ferate in Romania, a aratat ca viteza medie in 1890 era cuprinsa intre 50 si 60 km/h.

Articolul a fost publicat de Ziarul de Iasi.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Nici un raspuns pentru "Trenul de mare viteza promis de Ponta inainte de alegeri vine la Iasi plin cu gogosi"


    Ai o parere despre subiectul de mai sus?

    Poti folosi cod HTML