Surpriză: Autostradă din judeţ, transformată în drum expres

Postat pe 27 iulie 2015

Iaşul, lovit cu Masterplanul peste cap. Dispare de pe harta investiţiilor strategice

Potrivit ultimei variante a Masterplanului, care a fost aprobată la Bruxelles, tronsonul de autostradă Bacău – Paşcani devine drum exprtes. Astfel, Iaşul aproape că dispare de pe harta investiţiilor strategice în următorii 15 ani

Iaşul aproape că dispare de pe harta investiţiilor strategice din următorii 15 ani. Comisia Europeană a aprobat varianta finală a Masterplanului general de transport al României, în acesta fiind prevăzute investiţii de 36,7 miliarde euro, faţă de 45,3 miliarde euro în varianta iniţială. Acestea depind însă de o aşa-numită „clauză de reformă structurală”, referitoare la reforme în sistemul de transporturi. Activarea clauzei ar permite României să aibă un deficit bugetar cu 0,5% din PIB mai mare, putând accesa credite externe de 8,3 miliarde de euro care să completeze fondurile europene şi bugetare disponibile pentru investiţii în transport.

Iaşul, pus pe scenariul optimist

Doar în scenariul optimist ar începe lucrările la autostrada Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş, la care s-ar adăuga un drum expres Ploieşti – Bacău – Paşcani. În varianta pesimistă, autostrada ar dispărea şi de pe hartă cel puţin până în 2020, iar drumul expres s-ar opri la Bacău.

Pe lista de investiţii stabilită de Ministerul Transporturilor şi aprobată de Comisia Europeană, autostrada Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ se află pe poziţia a cincea, faţă de poziţia a patra, ocupată în prima variantă a masterplanului, redactată în februarie. Pentru realizarea celor 135 km ai autostrăzii a fost estimat un cost de 1,13 miliarde euro. Tronsonul Târgu Mureş – Târgu Neamţ a urcat pe locul 8, de pe locul 10 iniţial, înaintea autostrăzii Bacău – Braşov. Pentru acest tronson, ar fi necesară o sumă de 2,94 miliarde euro, lungimea tronsonului fiind de 184 km. Lucrările la cele două tronsoane ale autostrăzii vor fi abordate în perioade diferite, trecerea peste munţi fiind programată în perioada 2021-2030.

În prima variantă a masterplanului, între Paşcani şi Braşov urma să fie construită o autostradă, prin Bacău. Prin varianta finală însă, tronsonul Paşcani – Bacău, a fost retrogradat la statutul de drum expres, aflându-se pe locul trei în lista de priorităţi. Pentru 81 km, costul estimat al lucrării se ridică la 389 milioane euro. Un alt tronson de drum expres ar urma să lege Paşcaniul de Suceava, pe o lungime de 60,5 km. Costurile s-ar ridica la 290 milioane euro. Lucrările la acest tronson nu vor începe însă înainte de 2020, nici în varianta optimistă.

Alte drumuri prinse în Masterplan

Masterplanul prevede pentru judeţul nostru şi reabilitarea unor drumuri cu caracter regional, respectiv Botoşani – Târgu Frumos, pe o lungime de 73 km, şi la o valoare estimată de 36,5 milioane euro, aflat pe locul 6 în lista de priorităţi, şi Iaşi – Vaslui – Bacău, în lungime de 151 km şi la un cost de 99,5 milioane euro (locul 8). Acestea nu vor fi începute însă înainte de 2020, iar realizarea lor este prevăzută doar în scenariul optimist.
Finanţarea proiectelor de investiţii în infrastructura rutieră urmează să se facă din mai multe surse. Astfel, 26% din sumele necesare ar urma să provină din fonduri europene, 18% de la bugetul de stat, iar 56% din împrumuturi publice, după activarea clauzei de reformă structurală.

În privinţa căilor ferate, masterplanul include proiectul de reabilitare a sectorului Bucureşti – Buzău – Bacău – Paşcani – Iaşi. În cadrul acestuia, tronsonul Roman – Iaşi a fost evaluat la 527 milioane euro, pentru o lungime de 116 km. Un proiect distinct este cel reprezentat de calea ferată Paşcani – Dărmăneşti, în lungime de 71 km, lucrările fiind evaluate la 284 milioane euro. De asemenea, se prevăd sume de 25,7 milioane euro pentru lucrări pentru eliminarea restricţiilor de viteză pe tronsonul Paşcani – Iaşi, ca şi pentru achiziţia de material rulant.

Sursa articolului: Ziarul de Iași

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Nici un raspuns pentru "Surpriză: Autostradă din judeţ, transformată în drum expres"


    Ai o parere despre subiectul de mai sus?

    Poti folosi cod HTML