Scoaterea din sărăcie a regiunii Moldova nu este o prioritate pentru Uniunea Europeană: zero autostrăzi până în 2020

Postat pe 26 mai 2015

Uitându-ne la cifrele furnizate de Eurostat anul trecut, observăm că Moldova, tradusă în termeni bruxelezi drept Regiunea Nord-Est, e cea mai săracă zonă din Uniunea Europeană. În ciuda acestei realităţi crunte, instituţiile europene pun la coada priorităţilor atât o autostradă spre vestul sau centrul ţării, cât şi alte drumuri expres care ar contribui la dezvoltarea economică a regiunii, sub privirea pasivă a guvernanţilor noştri.

Bănuiam că pentru vestici sunt mult mai rentabile drumurile din Transilvania şi sudul ţării din simplul motiv că principalele lor afaceri din România se regăsesc în aceste zone, dar aveam nevoie să mă conving că Moldova a fost, este şi va rămâne în continuare ruptă de lume, cel puţin în ceea ce priveşte dezvoltarea economică. Pentru asta se pare că am avut nevoie de o întâlnire la Bruxelles cu doamna Corina Creţu, româncă de-a noastră, Comisar european pentru Dezvoltare Regională, ale cărei răspunsuri oficiale mi-au conturat o imagine clară privind viitorul sumbru al infrastructurii rutiere din Moldova.

N-am fost singur acolo, ci şi cu alţi jurnalişti, în cadrul unei vizite organizate de Reprezentanţa Comisiei Europene în România, ca urmare a programului Bursele europene – Jurnalişti în dialog, organizat anual de Freedom House România.

Aşteptând-o pe doamna comisar să îşi facă apariţia, am răsfoit o broşurică frumos ilustrată a Comisiei Europene despre Dezvoltarea Regională, realizată imediat după ce Corina Creţu a preluat acest portofoliu, şi am dat de următoarea lozincă: „Noua politică de coeziune este concepută astfel încât să schimbe realmente vieţile locuitorilor Europei, în special prin stimularea creşterii economice şi a creării de locuri de muncă în regiuni”. I-auzi, ce bine sună! Să vedem dacă vorbele sunt transpuse în fapte!

Întrebare: De ce o autostradă care să lege Moldova, una dintre cele mai sărace zone din Europa, de restul ţării nu este o prioritate pentru Comisia Europeană?

Răspuns Corina Creţu: Master Planul de Transport va consacra priorităţile pentru finanţare în sectorul transporturilor din România în următorii 20 de ani. Aceste priorităţi vor lua în considerare forma reţelei centrale TEN-T, care este o prioritate a Uniunii Europene. Legătura rutieră Turda – Tg. Neamţ, la frontiera cu Republica Moldova, face parte din reţeaua centrală TEN-T, care va fi implementată până în 2030.

Nimic despre autostrăzi, nimic despre drumuri expres. Dacă erau la orizont, le-ar fi precizat. Conform CEF (Connecting Europe Facilty), document votat de Parlamentul European în care sunt clar specificate proiectele rutiere care intră la finanţare pentru perioada 2014-2020, strategia de implementare a reţelei TEN-T include modernizarea drumului Târgu-Neamţ – Ungheni şi… atât. Îmi pare rău să vă dezamăgesc.

Hai să ne uităm şi pe coridoarele TEN-T, cu termen de finalizare în 2030: niciun coridor european rutier nu trece prin Moldova. Asta înseamnă că o autostradă din Moldova spre vest, fie că vorbim de Iaşi – Bacău – Braşov, fie de Iaşi – Târgu Mureş, nu va finanţată din fonduri europene. Va găsi, oare, Guvernul bani pentru un astfel de proiect?

În consecinţă, fabulele cu 2018 – Marea Unire a României şi alte sloganuri de genul acesta sunt doar simple poveşti pe care Victor Ponta le-a tot repetat şi bănuiesc că le va relua în 2016, la alegerile parlamentare. Dacă o vor încasa, e vina lor. Ei trimit oameni fără curaj şi putere la Bruxelles. De fapt, noi îi trimitem pentru că noi votăm, însă ei îi pun pe liste. Alternative nu avem deocamdată.

Pe bună dreptate, Corina Creţu spune că e legată de mâini şi de picioare. E comisar şi, fiind parte a executivului european, sarcina ei e să pună în aplicare deciziile Parlamentului European. Totuşi, hai să ne amintim ce funcţii ocupa Corina Creţu când a fost votată reţeaua TEN-T pentru că mi se păre cam ipocrit acest argument: europarlamentar, vicepreşedinte al Comisiei pentru Dezvoltare din Parlamentul European şi vicepreşedinte al Grupului Alianţei Progresiste a Socialiştilor şi Democraţilor din Parlamentul European. Practic, putea să se bată pentru România, împreună cu autorităţile centrale din România, care aveau aceeaşi culoare politică precum dânsa. Cât de tare s-a luptat pentru cea mai săracă regiune din România se vede pe harta coridoarelor: zero.

Singura noastră şansă, a moldovenilor, e ca Guvernul să finanţeze proiectele promise de Victor Ponta în ultimii ani: drum expres sau autostradă (nici el nu mai ştie) Braşov – Bacău, autostradă Iaşi – Târgu-Mureş. Mie, unul, îmi convin ambele variante cât timp investitorii nu vor mai fugi de Regiunea Nord-Est ca de necuratul din cauza infrastructurii rutiere slab dezvoltate, iar noi vom avea o legătură rapidă cu vestul ţării.

Apelul alarmant al camerelor de comerţ din judeţele Moldovei e întemeiat, dar cine e dispus să asculte? Fricoşii lideri politici de la nivel local, personaje care n-au curaj să facă demersuri pentru judeţele lor la Bucureşti? Parlamentarii ce mimează reprezentarea cetăţenilor de la care şi-au primit voturile sub stema USL şi de la care aşteaptă alte sufragii la alegerile din 2016, simulând şi falsificând bătălia politică în multe dintre aceste judeţe?

Reducerea diferenţelor economice dintre Moldova şi celelalte regiuni nu e un basm, ci o realitate care ar trebui să îi îngrijoreze pe toţi cei care ocupă astăzi funcţii atât în judeţele/oraşele Moldovei, dar şi pe „strategii” de la Bucureşti. Adevărul e că nu daţi doi bani pe Moldova, cu toate că cele mai multe voturi, dragi politicieni aflaţi la guvernare, din Moldova vă vin! Dacă v-ar interesa, aţi pune presiune pe instituţiile europene. Cetăţenii judeţelor nord-estice trebuie să afle adevărul, iar cu acest articol sper că vor avea o imagine cel puţin mai realistă a viitorului apropiat şi mediu vizavi de drumurile/autostrăzile pe care voi le promiteţi pentru Moldova de câţiva ani!

În concluzie, Victor Ponta nu se ţine de cuvânt, iar Uniunea Europeană are cu totul şi cu totul alte priorităţi, numai eliminarea decalajelor dintre regiunile României nu.

Articolul a fost preluat din Adevarul.ro.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Nici un raspuns pentru "Scoaterea din sărăcie a regiunii Moldova nu este o prioritate pentru Uniunea Europeană: zero autostrăzi până în 2020"


    Ai o parere despre subiectul de mai sus?

    Poti folosi cod HTML