Pe autostradă până la Bacău şi Târgu Neamţ în 2022?

Postat pe 10 aprilie 2015

In 2020, cel mai târziu 2022, ieşenii ar putea circula pe autostradă de la Paşcani la Bacău, potrivit ultimei variante a Strategiei de Implementare a marilor proiecte rutiere. Documentul include printre priorităţi şi o autostradă de la Iaşi la Târgu Neamţ. Continuarea peste munţi, spre Târgu Mureş, nu apare în planurile Guvernului pentru următorii 7 ani.

Master Planul pe Transport şi Strategia de Implementare – documentul care stabileşte prioritizarea proiectelor – au fost modificate pentru a ţine cont de observaţiile Comisiei Europene şi sunt aproape gata să fie retransmise oficialilor europeni pentru o aprobare finală. Potrivit unei analize publicată de hotnews.ro, lista de proiecte prioritare pe rutier a fost „finisată”, cu modificări importante faţă de prima variantă a Strategiei de Implementare adoptată de Guvern în martie.

Astfel, după aplicarea recomandărilor Comisiei, pe primul loc apare de data această autostrada Sibiu – Piteşti, drept prioritatea maximă, cu un punctaj de 112,2 puncte. Pe doi apare autostrada Bacău – Paşcani (97,85 puncte), tronson ce înainte ocupa prima poziţie. Rocada s-a făcut după ce punctajul a fost ajustat ca urmare a aplicării criteriului de „missing link” (legătură lipsă). Astfel, Sibiu – Piteşti a primit un punctaj mai mare pentru că reprezintă legătura lipsă în cazul unei infrastructuri deja existente (A1 Piteşti – Bucureşti la un capăt şi A1 Sibiu – Deva la celălalt), în timp ce Bacău – Paşcani e o legătură lipsă în cazul unor proiecte care încă nu au fost demarate.

Lista autostrăzilor considerate prioritare în următorii 5-7 ani include, de asemenea, Târgu Neamţ – Paşcani – Iaşi, Sibiu – Braşov, Braşov – Ploieşti, Piteşti-Craiova şi Borş – Suplacu de Barcău – Nădăselu. De remarcat că, faţă de varianta iniţială, din Strategia de Implementare a dispărut autostrada Braşov – Bacău ca prioritate pentru viitorul apropiat.

În schimb, la categoria drumuri expres, lista priorităţilor consemnează proiecte care vizează în special regiunea Moldovei, mai exact ruta Ploieşti-Buzău-Focşani-Bacău.

De unde ar trebui să vină banii

Pentru întreg sectorul rutier, până în 2020 – perioada care se suprapune cu actualul exerciţiu financiar european (perioada ce s-ar putea prelungi şi până în 2022), necesarul de bani pentru toate investiţiile propuse ajunge la circa 12,6 miliarde de euro (autostrăzi, drumuri expres, transregio şi euro-trans), conform calculelor finale din Master Plan. Din aceştia, circa 4,8 miliarde de euro ar veni din fonduri europene şi cofinanţările naţionale aferente acestora. Pentru restul, România ar trebui să apeleze la împrumuturi.

Practic, întregul plan financiar pentru proiectele de infrastructură rutieră în următorii cinci ani depinde de două aspecte economice esenţiale: unul ce trebuie aprobat de către Comisia Europeană şi altul care trebuie să vină sub forma aprobării unui spaţiu fiscal suplimentar necesar pentru împrumuturile din anii următori. Şi în a două situaţie, e nevoie că oficialii europeni să aprobe un ajustor de deficit pentru România. Mai exact, pe lângă deficitul naţional, ţările membre au dreptul la un ajustor de deficit de maxim 0,5% din PIB dacă derulează proiecte de infrastructură din fonduri structurale, iar acest ajustor se negociază cu Comisia, au explicat surse pentru hotnews.ro.

Sursa articolului – Ziarul de Iași

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Nici un raspuns pentru "Pe autostradă până la Bacău şi Târgu Neamţ în 2022?"


    Ai o parere despre subiectul de mai sus?

    Poti folosi cod HTML