Master Planul de Transport a fost retrimis la Comisia Europeana

Postat pe 8 mai 2015

Cum arata Strategia de Implementare: Care sunt autostrazile si drumurile expres prioritare, cum sunt planificate proiectele pana in 2020 si dupa

Varianta finala si revizuita a Master Planului General de Transport (MPGT), impreuna cu Strategia de Implementare a proiectelor – documentul cheie are stabileste proiectele prioritare si cand se fac ele – a fost transmisa de catre Ministerul Transporturilor la Comisia Europeana. Autostrada Sibiu – Pitesti este, in sfarsit, pusa in capul listei de proiecte prioritare cu un orizont de realizare incepand cu anul 2017. Ca un element de remarcat, toate proiectele de infrastructura rutiera sunt propuse a fi realizate prin mixul de fonduri europene – buget – imprumuturi externe, inclusiv Comarnic – Brasov, desi „formal” este trecut ca PPP. Moldovei ii se acorda o prioritate sporita pana in 2020 prin autostrazile Tg Neamt – Iasi – Ungheni si Bacau – Pascani, precum si prin drumul expres Bacau – Buzau – Ploiesti.

Ministerul Transporturilor a transmis in data de 06.05 2015 varianta Master Planului General de Transport care include si raspunsurile la observatiile Comisiei Europene, au anuntat reprezentantii institutiei intr-un comunicat remis HotNews.ro.

„In cele aproximativ 1.000 pagini, documentul prezinta atat proiectele de infrastructura, cat si strategia de implementare a acestora pe cele doua perioade de programare 2014-2020 si 2020-2027. Actuala varianta a MPGT este rezultatul negocierilor pe care Ministerul Transporturilor le-a avut cu expertii Comisiei Europene si va fi prezentata Comisiilor de transporturi din Senat si Camera Deputatilor in cursul saptamanii viitoare. De asemenea, in ultima saptamana a lunii mai este programata la Bruxelles o noua intalnire intre specialistii Ministerului Transporturilor si expertii Comisiei Europene pentru discutii finale asupra documentului”, informeaza Ministerul Transporturilor.

Master Planul General de Transport si Strategia de Implementare se gasesc pe site-ul Ministerului Transporturilor, la sectiunea Strategia in transporturi.

Descarca de aici Anexa MPGT-ului care contine Strategia de Implementare . (.PDF, ~4 MB)

Cum au fost prioritizate autostrazile si drumurile expres: Sibiu – Pitesti e cap de lista, dar incepe din 2017

Conform noii Strategii de Implementare, prioritizarea proiectelor de infrastructura rutiera au in cap de lista (in sfarsit) autostrada Sibiu – Pitesti, asa cum HotNews.ro a scris in exclusivitate la inceputul lunii aprilie. Cu toate acestea, tot strategia mai arata ca lucrarile sunt planificate sa inceapa abia din 2017, asta pentru ca Studiul de fezabilitate nu este gata, ba nici nu a fost inca semnat contractul pentru ca in cursul procedurii de licitatie publica s-au depus contestatii.

Pe locul doi este autostrada Bacau – Pascani, iar pe trei se regaseste autostrada Comarnic – Brasov, cu un cost recalculat in jos la aproape 1 miliard de euro (fata de 1,8 miliarde de euro in cazul actualei concesiuni controversate cu Vinci – Aktor – Strabag).

Urmatoarele autostrazi pe lista, in ordinea punctajelor obtinute, sunt: Suplacu de Barcau – Bors (Oradea), Tg Neamt – Iasi – Ungheni, Nadaselu – Suplacu de Barcau, Craiova – Pitesti, Tg Mures – Tg. Neamt, Inelul de autostrada de centura Bucuresti (A0), Brasov – Bacau si Ploiesti Comarnic.

In ceea ce priveste lista proiectelor prioritare de drum expres, pe primul loc se afla modernizarea Centurii Sud Bucuresti la patru benzi. Apoi urmeaza proiectele care vor forma legatura Moldovei cu Muntenia, drumurile expres de la Ploiesti – Buzau – Focsani – Bacau si apoi Pascani – Suceava.

Autostrazi si drumuri expres in valoare de 13 miliarde de euro pana in 2020

Strategia de Implementare prevede si o impartire in timp a perioadei de executie, laolalta cu o planificare financiara si o detaliere a surselor de finantare. Toate proiectele rutiere sunt gandite intr-o formula de mix de fonduri: buget – fonduri europene – imprumuturi externe.

Pentru perioada care se suprapune cu exercitiul financiar european 2014-2020, sunt propuse proiecte de autostrazi si drumuri expres ce totalizeaza o valoare de aproape 13 miliarde de euro, din care aproape 7,9 miliarde ar trebui acoperita prin imprumuturi externe.

In ceea ce priveste calendarul de implementare, autostrazile pe reteaua Ten-T Core Sibiu – Pitesti si Tg Neamt – Iasi – Ungheni sunt planificate incepand cu anul 2017, in timp ce Bacau – Pascani ar urma sa inceapa din anul 2018.

Pe reteaua TEN-T Comprehensive, autostrazile care ar trebui sa inceapa din 2017 sunt Sibiu – Brasov si Suplacu de Barcau – Bors (n. fapt curios pentru ca licitatia pentru lucrari tocmai a fost finalizata in luna aprilie), in timp ce bucata Nadaselu – Suplacu de Barcau e planificata sa inceapa din 2016.

Cat priveste componenta de drumuri expres, pe reteaua TEN-T Core, Modernizarea Centurii de Sud Bucuresti este planificata sa inceapa in 2016 si sa se incheie in 2017, in timp ce drumurile expres Ploiesti – Buzau, Focsani – Bacau si Buzau – Focsani sunt planificate pentru anii 2018 – 2020. Pentru reteaua Comprehesive, planul are in vedere doar proiectul de Drum Expres care sa lege aeroportul international Henri Coanda Otopeni de autostrada A3 Bucuresti – Ploiesti, cu o planificare pe anii 2017-2018.

Tot ca drum expres este tratata si conexiunea Constanta – Tulcea – Braila, cu faza I Pod peste Dunare + reabiltare Ovidiu – Tulcea (109 km), perioada de implementare fiind 2016-2017.

Practic, pentru anul 2016 sunt gandite ca proiecte noi doar centura Sud Bucuresti ca Drum Expres, autostrada Nadaselu – Suplacu de Barcau si Podul de la Braila peste Dunare, restul fiind lucrari pe proiecte deja incepute, dar care nu au sanse sa fie gata pana la finele anului 2015, autostrazile „fazate”.

Autostrazile „fazate”, pe care statul roman nu le-a putut termina in timp util ca sa nu piarda banii europeni, vor manca aproape 800 de miliaone de euro din noul exercitiu financiar european

Autostrazile fazate – proiecte care nu pot fi gata pana la finalul exercitiului financiar 2007 – 2013 si care se vor intinde si in noul exercitiu 2014 – 2020, sunt planificate si ele separat in cadrul Master Planului. Astfel, circa 771 de milioane de euro vor fi luati din noul exercitiu financiar pentru aceste proeicte incepute deja, dar nefinalizate.

Este vorba de Autostrada Lugoj – Deva, loturile 2,3,4, autostrada Sebes – Turda, autostrada Timisoara – Lugoj, lot 2 – toate de pe coridorul IV si cu termen de finalizare in 2016. Autostrada Campia Turzii – Tg Mures si reabilitarea capetelor centurii de Nord Bucuresti ajung cu finalizarea in anul 2017.

Comarnic – Brasov, catalogat drept PPP, dar gandit ca finantare to prin mixul de fonduri europene – buget – imprumuturi externe. Valoarea sa a fost recalculata mult in jos

Cat priveste autostrada Comarnic – Brasov, in document aceasta este trecuta formal ca PPP, desi la sursele de finantare se detaliaza ca acestea vor proveni din fonduri europene, imprumuturi externe si fonduri bugetare, acelasi mix de fonduri folosite la toate proiectele din document. In plus, valoarea proiectului a fost recalculata la „doar” un miliard de euro, asa cum scria HotNews.ro in exclusivitate inca din luna februarie, in conditiile in care valoarea controversatei concesiuni cu Vinci-Aktor-Strabag ajunge la 1,8 miliarde de euro.

In plus, proiectul este acum gandit in doua faze, prima fiind axata pe realizarea de Variante de Ocolire pentru Comarnic, Sinaia, Busteni si Azuga. Faza a doua se axeaza pe realizarea legaturii de autostrada intre aceste variante de ocolire precum si cu municipiul Brasov. Variantele de ocolire sunt programate sa fie gata in 2017-2018.

Autostrada de centura a Capitalei (A0) si legatura Tg Mures – Moldova, dupa 2021

Pentru perioada 2021-2030 sunt planificate proiecte de autostrazi, drum expres, variante de ocolire si drumuri nationale de peste 17 miliarde de euro.

In ceea ce priveste autostrazile de pe reteaua Ten-T Core apar in plan proiectele Targu Mures – Targu Neamt (anii 2023-2026) si Inelul de autostrada a Capitalei A0 (anii 2022-2023).

Pe reteaua Ten-t Comprehensive, apar in plan autostrazile Brasov – Bacau (anii 2023-2026) si Ploiesti – Comarnic (anii 2022-2023).

Drumurile expres pe reteaua Ten-T Core sunt Pascani – Suceava – Siret (2023-2024), Bucuresti – Craiova (faza 1 in 2026) si Drobeta Tr Severin – Lugoj (faza 1 in 2026). Pe reteaua Comprehensive avem urmatoarele drumuri expres complete: Buzau – Braila, Gaesti – Ploiesti, Focsani – Galati – Giurgiulesti. Mai apar si drumurile expres realizate in doua faze: Craiova – Drobeta (faza II), Suceava – Botosani (faza I), Bacau – Piatra Neamt (faza I), Constanta – tulcea Braila (faza II) si Turda Halmeu) (+Bistrita, Baia Mare si Petea – faza I).

Proiecte feroviare de 4,7 miliarde de euro pana in 2020

In ceea ce priveste proiectele feroviare, Strategia de Implementare stabileste urmatoarea lista de prioritizare a proiectelor de reabilitare cale ferata, cu Predeal – Brasov, Brasov – Sighisoara, Simeria – km 614, Focsani – Roman si Pascani – Darmanesti (Suceava) in top 5.

Strategia mai prevede si o serie de prioritizari privind proiectele de electrificare a unor cai ferate.

In total, pentru perioada 2014 – 2020, proiectele feroviare presupun o valoare totala de 4,75 miliarde euro, din care 4,12 miliarde sunt sume asigurate prin diversele fonduri europene la dispozitie si cofinantarea nationala.

In ceea ce priveste sectorul naval, in fruntea listei sunt proiectele dedicate portului Constanta si de imbunatatire a navigatiei pe Dunare, atat pe partea de la Calarasi la Braila, cat si pe sectorul comun cu Bulgaria.

Strategia din Master Plan include si proiecte de mdoernizare a infrastructuri aeroportuare din tara, precum si realizarea mai multor centre multimodale.

Pentru detalii suplimentare, accesati: Hotnews.ro

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Un raspuns pentru "Master Planul de Transport a fost retrimis la Comisia Europeana"

  • andrei
    8 mai 2015 (11:47)
    Raspunde

    In concluzie, prin noul MPT, albanezul ponta, romanul rus si sovaielnicul sova, „multumeste” Moldovei pentru voturile de atatia amar de ani prin faptul ca o condamna la subdezvoltare nefacand nici macar o legatura catre vest. Deci vor veni investitori cand o sa ne vedem ceafa. „Votati” in continuare PSD !


Ai o parere despre subiectul de mai sus?

Poti folosi cod HTML