Cum se impart banii pentru drumuri si autostrazi

Postat pe 21 ianuarie 2015

Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020 dispune de circa 9,42 miliarde de euro fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeana si este impartit pe opt axe prioritare, insa doar Axa Prioritara 1 (AP1) si Axa Prioritara 2 (AP2) sunt cele sub care vor fi derulate marile proiectele pe segmentul de transporturi: rutier, feroviar, naval si aerian.

AP1 este finantata prin Fondul de Coeziune, in timp ce AP2 are finantare din Fondul European de Dezvoltare Regionala (FEDR). Ambele Axe Prioritare au o rata de cofinantare nerambursabila de 75%. (detalii pagina 228 din programul POIM)

Practic, 47% din FC al AP1 este orientat spre dezvoltarea rețelei rutiere TEN-T, la care se adaugă 58% din FEDR orientat spre dezvoltarea rețelei TEN-T globale. In total vorbim de o suma care trece putin de 3,7 miliarde de euro.

In descrierea Axei Prioritare 1 (pagina 58 din proiectul de POIM transmis la Comisia Europeana) se detaliaza faptul ca pentru „Autostrăzi si drumuri TEN-T – retea principală (constructie nouă)” sunt alocati 1,592 miliarde euro. La acestia se adauga componenta de cofinantare nationala, ducand totalul la putin peste 2 miliarde de euro.

Proiectele rutiere care pot fi finantate prin AP1/Fondul de Coeziune sunt cele de autostrazi sau drumuri care se afla pe reteaua TEN-T Core (centrala/principala), adica proiecte precum Sibiu – Pitesti, Centura Bucuresti (jumatate), Tg. Mures – Iasi sau ruta Ploiesti-Buzau-Bacau-Suceava-Siret.

Tot pe Core regasim si rutele Bucuresti-Alexandria-Craiova-Calafat-Lugoj sau Timisoara-Moravita.

De remarcat ca, potrivit estimarilor, doar autostrada Sibiu – Pitesti ar urma sa coste aproape 2 miliarde de euro.

n descrierea Axei Prioritare 2 (pagina 96 din proiectul de POIM transmis la Comisia Europeana) se detaliaza cheltuielile pe sectorul rutier astfel:

– Autostrăzi si drumuri TEN-T – retea extinsă (constructie nouă) 1.039.619.324,00 euro

– Alte drumuri nationale si regionale (constructie nouă) 71.280.000,00 euro

– Alte drumuri reconstruite sau îmbunătătite (autostrăzi, drumuri nationale, regionale sau locale) 176.973.285,00 euro.

In total, fara cofinantare nationala, din AP2 (FEDR) pentru sectorul rutier am avea disponibil circa 1,298 miliarde de euro fonduri europene nerambursabile. Cu tot cu partea de cofinantare nationala totalul ajunge la circa 1,7 miliarde de euro.

Finantarea AP1-FEDR destinata roiectelor rutiere pe TEN-T Comprehesive:

Nota: Click-dreapta pe poza si „Open in New Tab” / „Deschide imaginea in fereastra noua” pentru a vedea imaginea la rezolutie maxima.

Doar 3,4 miliarde de euro pentru autostrazi si drumuri expres / Tinta asumata in documentul trimis la Comisia Europeana: 325 de km de drum nou pana in 2023

Din acest total, circa 1,38 miliarde (inclusiv cofinantare nationala) sunt fondurile pe care Romania le va putea folosi pentru constructia de autostrazi si drumuri expres/regionale, dar doar pe reteaua TEN-T Comprehensive (secundara/extinsa), adica proiecte precum Sibiu-Brasov, Brasov-Bacau sau trasee precum Pitesti-Craiova, Buza-Galati-Tulcea-Constanta.

Totii banii destinati sectorului rutier – cei circa 3,7 miliarde de euro – ii va putea cheltui Romania pana in 2023, anul final de implementare a proiectelor de pe noul exercitiu financiar, insa trebuie precizat si subliniat ca termenul de incepere a fost 1 ianuarie 2014. Suntem in ianuarie 2015, iar POIM inca nu a fost aprobat si practic nici o investitie pe noul exercitiu nu a fost lansata.

In cadrul descrierii celor doua axe prioritare pentru investitiile in transport, se precizeaza ca tinta orientativa pentru 2023 privind lungimea de drum nou construit este de 200 de km pe AP1 (Fondul de Coeziune – retea TEN-T Core) si 125 de km pe AP2 (FEDR – TEN-T Comprehesive).

Sursa materialului: http://www.hotnews.ro/

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Nici un raspuns pentru "Cum se impart banii pentru drumuri si autostrazi"


    Ai o parere despre subiectul de mai sus?

    Poti folosi cod HTML