Cum ajută autostrăzile un stat să obţină exporturi şi excedent comercial record?!

Postat pe 12 mai 2015

Studiu de caz: Ungaria

Oricât ar fi de controversate, autostrăzile ungureşti există şi ele leagă Budapesta de toate regiunile ţării, iar ţara în sine de toţi vecinii. Poate de aceea Ungaria a devenit centrul est-european al investiţiilor în industria auto, ale cărei exporturi aduc ţării un surplus comercial la care România nici n-ar cuteza să viseze.

Budapesta este legată cu autostrăzi de centre logistice care facilitează ex­porturi în România şi de aici mai departe prin Portul Constanţa, în Bos­nia, Slovenia, Europa de Vest, Slo­vacia, Polonia şi Ucraina. Ungaria are peste 1.360 km de autostradă şi drumuri expres. România a construit doar jumătate din cât au construit ungurii.

Producătorul auto german Audi a a­nunţat ieri inaugurarea unui centru de dez­voltare de motoare de 14,7 mil. euro la baza de pro­ducţie pe care o are în Györ, din nord-estul ţă­rii, potrivit MTI. Audi are la Györ cea mai mare fabrică de mo­toare din lume. Reprezentantul guvernului pre­­zent la festivitatea de deschidere a ex­­plicat că Audi Hungária Motor a ju­cat un rol impor­tant anul tre­cut în ma­jo­­rarea expor­tu­rilor către Ger­­mania cu 10%. În ultimele luni, datele pri­vind ex­por­turile un­gu­reşti au fost în general încura­ja­toare, dar cele pentru martie au fost de-a dreptul uimi­toare, no­tează Portfolio.hu, un site de ştiri şi de analiză econo­mi­că în general obiectiv, dar care nu se dă în lături de la a fi critic la adresa guvernului de la Budapesta. În prima lună de primăvară Ungaria a înregistrat un excedent comercial de aproape un miliard de euro, iar exporturile au atins un nivel record. Comerţul a crescut în ambele direcţii.

Exporturile au urcat cu 13%, la 8,3 mld. euro, faţă de aceeaşi lună a anului trecut, iar importurile cu 10%, la 7,3 mld. euro, de asemenea nivel nemaiatins nicio­dată. Ungaria a mai ajuns la un exce­dent comercial atât de mare o singură dată. Evoluţiile pozi­tive vin după ce în vara trecută pro­­ducţia in­dus­trială şi exporturile au frânat brusc. De atunci, a persistat re­­venirea. Port­fo­lio.hu a sesizat două evenimente- cheie din industria auto care au modificat cifrele. Suzuki s-a pregătit pentru lansarea unui nou model de Vitara şi de aceea a restrâns producţia timp de mai multe luni, dar lipsa a fost acoperită de majorarea producţiei de Audi. Până la începutul acestui an, exporturile şi-au revenit complet. Actualul salt are drept cauză, probabil, revenirea la cadenţă maximă a producţiei Suzuki.

Aproape 90% din maşinile produse în Ungaria merg la export. Industria auto participă cu peste 20% la expor­turile totale ale Ungariei (în 2012). Ungaria are o bază solidă de furnizori pentru această industrie, acolo funcţio­nând peste 700 de companii de profil.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 12.05.2015.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Nici un raspuns pentru "Cum ajută autostrăzile un stat să obţină exporturi şi excedent comercial record?!"


    Ai o parere despre subiectul de mai sus?

    Poti folosi cod HTML