Comisia, despre Masterplanul de Transport: E bun, dar îl mai negociem o lună și jumătate

Postat pe 8 iunie 2015

Comisarul european pentru politici regionale Corina Crețu a discutat joi cu ministrul Transporturilor din România pe marginea Master Planului General de Transport, document care încă așteaptă aprobarea Bruxelles-ului.

Din conținutul unui comunicat al Comisiei reiese aprecierea pe care comisarul european Corina Crețu o are în legătură cu progresele în elaborarea documentului. În ciuda acestei aprecieri, Corina Crețu spune că ”mai avem câteva aspecte de discutat”, iar documentul ar putea fi adoptat ”până la jumătatea lunii iulie”.

Pe 18 mai, ministrul fondurilor europene Marius Nica asigura că autorităţile de la Bucureşti vor face toate demersurile pentru ca programul operaţional infrastructură mare să fie aprobat la Bruxelles în luna iunie.

Poziția Comisiei Europene

„Potrivit comunicatului de presă citat (cu mențiunea că sublinierile aparțin redacției), în urma discuțiilor cu ministrul Ioan Rus, comisarul european Corina Crețu a declarat:

Am avut o întâlnire foarte fructuoasă cu ministrul transporturilor Ioan Rus pe marginea Master Planului de Transport. Acesta este un document național strategic care stabilește o hartă prioritară de dezvoltare a infrastructurii de transport pe termen lung, fiind o condiționalitate ex-ante pentru finanțarea proiectelor de mare infrastructură din Fondurile Structurale și de Investiții Europene.

Comisia Europeană apreciază progresele înregistrate de România în elaborarea Master Planului de Transport. România are cel mai avansat model de Master Plan, din cele 22 de state membre care pregătesc în prezent un astfel de document. Mai avem câteva aspecte de discutat cu reprezentanții Ministerului Transportului în cursul lunii iunie, însă per ansamblu suntem pe drumul cel bun.

Obiectivul nostru comun, al Comisiei Europene și al Guvernului României, este acela de a reuși să finalizăm și să adoptăm Programul Operațional pentru Infrastructură Mare și Programul Operaţional Regional până la jumătatea lunii iulie, astfel încât să se poată începe implementarea proiectelor.”

Ce a rămas de negociat

Master Planul reprezintă strategia de dezvoltare a infrastructurii de transport din România pentru perioada 2014-2030, iar pentru implementarea lui– proiectarea si constructia efectiva de autostrazi si cai ferate – fiind estimat un buget total de aproximativ 17 miliarde de euro.

Ajuns deja la cea de-a cincea variantă, Master Planul nu este aprobat la Bruxelles nici după un an și jumătate de la intrarea în noul calendar al Programului Operațional.

În ultimele luni, oficialii de la Bruxelles au evitat să mai anunțe termene-limită pentru modificarea acestui document, în schimb existând consultări cu caracter practic permanent între oficialii europeni și cei români pe tema obiectivelor și soluțiilor din Master Plan.

Schimbarea de abordare a tipului de negocieri indică o singură realitate: România este singura care pierde din cauză că nu are aprobat acest document în baza căruia se pot debloca sursele de finanțare pentru realizarea proiectelor de infrastructură românești.

Oficialii DG Regio au în continuare obiecții în legătură cu acest document, în special în ceea ce privește proiectele care nu sunt parte a rețelei europene de bază, de tipul autostrăzii Comarnic-Brașov, care sunt prevăzute a fi realizate cu finanțări obținute din împrumuturi.

În loc să se concentreze pe prioritizarea și realizarea ”bucăților lipsă” din așa numitul TenT-Core, parte a rețelei europene de autostrăzi, care beneficiază de finanțări europene, ultimii doi miniștrii ai Transporturilor au insistat asupra urgenței altor proiecte, ce ar urma să fie construite din bani obținuți din credite externe.

Lăsând la o parte costurile anunțate ale acestor proiecte, oficialii europeni consideră că aceste împrumuturi vor face ca România să iasă din ținta de deficit convenită, fapt care ar genera inclusiv blocarea proiectelor ce sunt finanțate din bani europeni, parte din ele cu cofinanțare internă (adică presiune suplimentară pe deficit).

Sursa articolului: cursdeguvernare.ro

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Nici un raspuns pentru "Comisia, despre Masterplanul de Transport: E bun, dar îl mai negociem o lună și jumătate"


    Ai o parere despre subiectul de mai sus?

    Poti folosi cod HTML