Comisarul european Corina Cretu le raspunde parlamentarilor care acuza netransparenta in elaborarea Master Planului de Transport

Postat pe 7 mai 2015

Comisarul european pentru dezvoltare regionala, Corina Cretu a transmis o scrisoare parlamentarilor din Comisiile de Transport ca raspuns la mesajul acestora in care acuzau ca realizarea Master Planului nu a fost transparent si ca acest document strategic inca nu a fost facut public in varianta finala, iar Strategia de Implementare care stabileste prioritizarea si finantarea proiectelor nu este dezbatuta public. „Am reiterat recomandarea ca atunci cand este finalizat Master Planul de Transport sa fie supus unui proces corespunzator de consultare a tuturor partilor interesate din societatea romaneasca, ca, de exemplu, unei dezbateri si aprobari in Parlamentul Romaniei”, a transmis Cretu.

„Intrucat Master Planul de Transport va reprezenta strategia nationala de transport a Romaniei pe termen lung, impartasesc opinia dumneavoastra ca acesta sa fie supus unei consultari largi a tuturor partilor interesate din societatea romaneasca astfel incat sa ii fie asigurata stabilitatea si independenta pe termen lung. In acest sens, inteleg atat din scrisoarea dumneavoastra cat si din informatiile furnizate de autoritatile de resort din Romania ca deja au fost facuti primii pasi, autoritatile romane responsabile prezentand anumite elemente din elaborarea Master Planului in fata membrilor Parlamentului Romaniei”, se arata intr-o scrisoare transmisa de comisarul european pentru politici regionale Corina CRetu catre membrii comisiilor de transport din Parlamentul Romaniei. (Vezi scrisoare integral de aici; Document .pdf)

Scrisoarea lui Cretu vine dupa ce in urma cu o saptamana mai multi parlamentari au transmis la randul lor o scrisoare comisarului european solicitand ajutorul in a „desecretiza” Master Planul de Transport, acuzand si faptul ca Strategia de Implementare a proiectelor din Master Plan, adica documentul cheie are stabileste prioritatea si structura de finantare pentru fiecare proiect, nu este dezbatuta public.

„Acest document strategic important pentru Romania nu este inca finalizat, iar cele mai recente discutii dintre autoritatile romane responsabile si serviciile Comisiei s-au concentrat pe utilizarea unui numar limitat de criterii obiective pentru prioritizarea proiectelor, strategia de implementare a proiectelor si evaluarea strategica de mediu. De asemenea, am reiterat recomandarea ca atunci cand este finalizat Master Planul de Transport sa fie supus unui proces corespunzator de consultare a tuturor partilor interesate din societatea romaneasca, ca, de exemplu, unei dezbateri si aprobari in Parlamentul Romaniei”, a mai transmis Cretu.

„Deoarece Master Planul de Transport este un document national, pregatit de autoritatile romane, va invit ca pentru mai multe detalii, inclusiv pentru a obtine documentele care alcatuiesc Master Planul, sa va adresati Ministerului Transporturilor, care, am convingerea, le va pune la dispozitia membrilor Parlamentului”, se mai arata in scrisoarea comisarului european.

Parlamentarii au cerut sprijin comisarului european Corina Cretu pentru desecretizarea Master Planului General de Transport

Pe 27 aprilie, 15 deputati din Comisia pentru transporturi au cerut sprijin comisarului european Corina Cretu pentru desecretizarea Master Planului General de Transport.

Potrivit unui comunicat de presa transmis de deputatul PNL Alexandru Nazare, 15 membri ai Comisiei pentru transporturi din Camera Deputatilor, reprezentand toate grupurile parlamentare, i-au adresat o scrisoare comisarului european Corina Cretu pentru a-i semnala lipsa dezbaterii publice asupra Master Planului General de Transport.

„Semnatarii scrisorii remarca faptul ca in urma intarzierii elaborarii Master Planului General de Transport, documentul cadru care stabileste prioritatile pentru dezvoltarea infrastructurii, Romania a irosit deja aproape doi ani in cheltuirea celor 7 miliarde de euro alocati pentru infrastructura de transport. Din pacate, dezbaterea publica asupra acestui document strategic pentru dezvoltarea Romaniei a fost viciata politic si a ramas directionata doar inspre identificarea proiectelor de investitii, nu si asupra analizei economico-financiare si a prioritizarii acestora”, se arata in comunicat.

Membrii comisiei remarca faptul ca „Ministerul Transporturilor nu are cum obtine un acord politic asupra Master Planului General de Transport fara a fi desecretizat si dezbatut corespunzator in Parlament”, iar fara acest consens documentul nu ar indeplini criteriul de baza solicitat de Comisia Europeana.

Ioan Rus ii acuza de lipsa de „fair play” si le arata lista tuturor intalnirilor si dezbaterilor publice pe tema Master Planului

In replica, Ministrul Ioan Rus i-a acuzat pe unii membri din parlament de lipsa de „fair-play” intr-o scrisoare adresata membrilor Comisiilor de Transport din Camera Deputatilor si Senat, scrisoare obtinuta de HotNews.ro din surse apropiate situatiei. (scrisoarea aici, format .doc)

Potrivit lui Rus, „realizarea Master Planului General de Transport a presupus parcurgerea mai multor etape, cu respectarea metodologiei Comisiei Europene” si „a avut la baza dezbaterea publica”.

„Prioritizarea proiectelor in functie de oportunitate si de resursele financiare trebuie sa aiba acceptul atat al factorilor politici de decizie, cat si al opiniei publice, in conformitate cu metodologia stabilita de comun acord cu Comisia Europeana.

Romania a mai avut eleborate si alte planuri si masuri de realizare a infrastructurii care din pacate nu s-au concretizat. Acum este pentru prima oara cand putem vorbi la modul concret de o strategie nationala privind dezvoltarea infrastructurii fundamentata stiintific, bine articulata, dupa criterii europene, astfel incat, dupa adoptarea ei, aceasta sa devina obligatorie pentru fiecare guvernare actuala si viitoare”, a punctat ministrul Transporturilor.

Rus: Intalnirile si dezbaterile publice au constribuit la imbunatatirea Master Planului, dar au modificat si calendarul de adoptare

Potrivit scrisorii semnate de Ioan Rus, au avut loc o serie intreaga de intalniri, dezbateri, consultari si informari privind evolutia realizarii MPGT. „La aceste actiuni au participat atat comisiile parlamentare de specialitate, cat si reprezentanti ai societatii civile (asociatii profesionale, ONG -uri, specialisti din domeniu) si mass – media. Rolul acestor intalniri a fost de a prelua de la partenerii de dialog, idei, opinii si solutii care au contribuit la imbunatatirea acestui document strategic. Asa cum era de asteptat aceste intalniri si dezbateri au generat modificari in calendarul eleborarii MPGT. Comisia Europeana, cu care Romania a fost intr-un permanent dialog pe marginea MPGT, a agreat decalarea termenelor tocmai pentru ca vorbim de un document strategic care vine sa raspunda nevoilor de conectivitate ale populatiei si ale mediului de afaceri, atat la nivel national, regional dar si european”, se arata in scrisoare.

Rus vrea sa prezinte parlamentarilor pe 12-14 mai Strategia de Implemenrtare a proiectelor din MasterPlan

Mai departe, Ioan Rus propune parlamentarilor o noua intalnire in care sa fie prezentata Strategia finala de Implementare a proiectelor din MPGT, adica documentul cheie care stabileste ordinea in care incep proiectele si cu ce surse de finantare.

„In acest moment, specialistii din Ministerul Transporturilor lucreaza la definitivarea strategiei de implementare a MPGT in baza observatiilor Comisiei Europene si a masurilor financiare aprobate de catre Guvern. Ca ministru al Transporturilor va propun ca in perioada 12-14 mai sa ne intalnim din nou la nivelul Comisiilor reunite de Transport pentru a va prezenta strategia de implementare a MPGT”, scrie Ioan Rus.

„Ca document strategic de dezvoltare a infrastructurii tarii, Master Planul General de Transport a fost dezbatut o perioada destul de lunga. La nivelul MT ne-am asumat cu buna stiinta, atat ideile si propunerile, cat si criticile tuturor celor care au participat la acest amplu demers. Prin faptul ca totul s-a desfasurat transparent, consider ca am reusit sa demonstram ca fundamentarea proiectelor in MPGT s-a bazat strict pe criterii stiintifice care au luat in considerare criteriile de eficienta economica si de conectivitate intre toate regiunile tarii precum si a tarii cu Europa”, se arata ins crisoare ministrului.

„Mai mult, indraznesc sa afirm ca este o lipsa de „fair-play”, ca dupa acordul in unanimitate dat de cele doua Comisii Parlamentare de Transport pentru sustinerea Master Planului General de Transport, sa existe acum membri care sa nu isi asume raspunderea pentru votul anterior”, sustine Ministrul Ioan Rus.

Ce dezbateri publice si intalniri a organizat Ministerul Transporturilor pe tema Master Planului

Potrivit scrisorii, in 2014 si 2015 au fost mai multe dezbateri publice si intalniri care au contribuit la elaborarea Master Planului, acestea avand consecinta decalarea termenelor de adoptare finala.

Ca replica la acuzatiile ca procesul de elaborare a Master Planului ar fi fost netransparent sau nedezbatutu public suficient, scrisoare semnata de Ioan Rus contine si un time-line detaliat cu toate dezbaterile si intalnirile organizate de minister.
„Demersul Ministerului Transporturilor de dezbatere a acestei strategii a inceput in aprilie 2014, cand proiectele cuprinse la acea data in MPGT au fost prezentate Comisiilor de Transport din Parlament si supuse dezbaterii publice. A urmat o serie intreaga de intalniri, dezbateri, consultari si informari privind evolutia realizarii MPGT”, se arata scris.

Astfel, potriviti scrisorii, in toamna anului 2014 au inceput dezbaterile publice pe prima varianta a Master Planului General de Transport:

– 9 septembrie – a avut loc o intalnire a ministrului Transporturilor cu Comisiile Parlamentare de Transport in cadrul careia s-a prezentat stadiul MPGT si s-a agreat calendarul de realizare si dezbatere;

– 1 octombrie – a fost prezentat la Parlamentul Romaniei, Comisiilor reunite de Transport ale Parlamentului, primul draft al MPGT;

– 7 , 9 , 13, 15 octombrie la sediul Ministerului Transporturilor au avut loc dezbaterile publice pe toate modulele de transport (rutier, feroviar, aerian, naval si intermodal);

– in perioada 1 octombrie – 3 noiembrie MPGT a fost publicat si pe site-ul MT. in urma dezbaterilor publice, Ministerul Transporturilor a primit peste 150 de opinii, sugestii, petitii si interpelari. Parte din acestea au fost integrate in Master Plan Genaral de Transport in urma testarii cu Modelul National de Transport si cu instrumentul de analiza cost-beneficiu, de catre AECOM, consultantul Ministerului Transporturilor in elaborarea MPGT;

– 7 noiembrie – intalnire cu doamna Comisar European pentru Politici Regionale, Corina Cretu. Una dintre temele de discutie de la Bucuresti a fost MPGT.

– 12 ianuarie – are loc la sediul MT dezbaterea publica pe componenta de mediu a MPGT;

– 13 ianuarie – au fost prezentate prioritatile MPGT -ului in cadrul unei conferinte de presa la care au participat primul ministru al Romaniei, Victor Ponta, ministrul Fondurilor Europene – Eugen Teodorovici si ministrul Finantelor Publice – Darius Valcov;

– 10 februarie prezentarea in fata Comisiilor parlamentare de Transport a MPGT cu modificarile aduse in urma dezbaterilor publice. in urma acestei intalniri s-a convenit, de comun acord, cuprinderea in Master Plan a realizarii a peste 1.300 km de autostrada, cu 650 km in plus fata de varianta initiala a documentului. Astfel, investitiile numai in sectorul rutier au fost estimate la 26 miliarde de euro.

La finalul discutiilor cu Comisiile de Transport din Parlament, presedintele Comisiei pentru Transporturi si Energie din Senat, domnul Mihai Viorel Fifor a declarat : „Cert este ca in final, concluzia celor doua comisii a fost aceea de a sustine Master Planul si demersul pe care il face Guvernul in acest moment. A fost un vot in unanimitate, un acord ca Guvernul sa poata face mai departe demersurile necesare pentru ca MPGT sa devina operational cat mai repede”;

– 25 februarie – Guvernul Romaniei a aprobat a Memorandumul privind Master Planul General de Transport, document publicat pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor.

– 10 martie – o noua intalnire a ministrului Transporturilor si a unei echipe de experti ai MT cu doamna Comisar European pentru Politici Regionale, Corina Cretu, pe marginea MPGT;

– 11-13 martie – la Bruxelles o delegatie a MT, condusa de secretarul de stat Iulian Matache, a prezentat expertilor Comisiei Europene forma revizuita a MPGT;

– 26 martie – se publica pe site-ul MT masurile propuse de catre minister la observatiile Comisiei Europene pe marginea MPGT. Ulterior este intocmita o adresa cu aceste date si catre presedintii celor doua Comisii de Transport din Parlament, http://www.mt.ro/web14/spatiul- media/comunicate-de-presa/785-observatiile-oficiale-ale-comisiei-europene-pe-marginea- master-planului-general-de-transport).

– 12 aprilie – Guvernul Romaniei aproba masuri comune pentru asigurarea surselor de finantare necesare strategiei de implementare a MPGT pentru perioada 2014-2020. Astfel, realizarea investitiilor in sectorul rutier pentru perioada 2014-2020 se va face in baza unui adjustor de deficit bugetar si a unei realocari de buget din economiile identificate in cadrul proiectelor. Toate aceste masuri vor fi prezentate si supuse aprobarii autoritatilor romane dupa agrearea acestora cu reprezentantii Comisiei Europene.

– 22 aprilie – MT publica pe site documentele in vederea dezbaterii publice transfrontaliere cu Bulgaria si Serbia, pe componenta de mediu a MPGT; http: //www.mt. ro/web14/strategia-in- transporturi/master-plan-general-transport/consultare-mediu-bulgaria-serbia.

Articolul este preluat de pe Hotnews.ro

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Nici un raspuns pentru "Comisarul european Corina Cretu le raspunde parlamentarilor care acuza netransparenta in elaborarea Master Planului de Transport"


    Ai o parere despre subiectul de mai sus?

    Poti folosi cod HTML