Cine ţipă mai tare primeşte autostradă!

Postat pe 26 ianuarie 2015

După numeroase discuţii şi luări de poziţie, autostrada Iaşi-Târgu Mureş apare în draftul Masterplanului General de Transport. Reprezentanţii Ministerului Transporturilor explică refuzul de a introduce acest tronson de autostradă în MGT de la început prin faptul că „la Bucureşti nu s-a înţeles din prima importanţa acestei autostrăzi pentru Moldova”

Discuţiile pe tema autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş devin din ce în ce mai greu de înţeles. Ultima găselniţă cu care reprezentanţii Ministerului Transporturilor (MT) vin în faţa ieşenilor ţine de „lobby-ul mult prea slab” care s-a făcut la Bucureşti pentru introducerea autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş în Masterplanul General de Transport (MGT). Aflat la o dezbatere pe tema râvnitei autostrăzi care să lege Moldova de Transilvania, Nicolae Boţu, consilierul ministrului Transporturilor, a explicat că autorităţile de la Bucureşti s-au prins mai greu de importanţa unei astfel de autostrăzi în zona noastră, dat fiind că pentru noi nu prea a avut cine să facă lobby în Guvern. „În cadrul Guvernului, în afară de Popa Maricel şi, mai nou, de Vasile Şalaru, nu există niciun secretar de stat din Moldova. Nu există lobby din punct de vedere politic în Ministerul Transporturilor pentru această autostradă şi asta este un lucru cât se poate de negativ”, a declarat Nicolae Boţu, explicând că, în contextul actual, în care ministrul Rus şi secretarul MT sunt din Cluj, directorul general este din Oradea, era lesne de înţeles că nimeni nu va trage pentru realizarea acestei autostrăzi. „Pur şi simplu am constatat că ei nu au înţeles importanţa acestei autostrăzi pentru Moldova, iar după ce au fost toate luările de poziţii din partea politicienilor s-a intervenit pe MGT şi s-au făcut modificări”, a declarat consilierul ministrului Transporturilor. Mai mult, acesta a recunoscut că în luna octombrie, când a ajuns la minister, masterplanul întocmit de firma Aecom Ingenieria SRL nu prevedea, pentru Moldova, decât autostrada Bacău-Braşov şi drumul expres Târgu Mureş-Ungheni, prevăzut pentru executare în perioada 2020-2030.

Autostrada Iaşi-Târgu Mureş, o struţo-cămilă fazată
Consilierul ministrului Transporturilor, Nicolae Boţu, a dat asigurări că tronsonul Iaşi-Târgu Mureş va fi prevăzut în MGT ca autostradă, va avea studii de fezabilitate ca autostradă, va avea autorizaţie de construcţie ca autostradă, dar va fi executat pe alocuri, „pentru început”, ca drum expres. „Varianta finală prevede Târgu Mureş-Iaşi ca autostradă, împărţită pe trei tronsoane şi anume: Ungheni-Târgu Neamţ autostradă de la început, Târgu Neamţ-Ditrău şi resprectiv Ditrău-Târgu Mureş autostradă fazată. Adică, în prima fază vom face drum expres, după care autostradă, la câţiva ani, când vom strânge banii necesari”, explică consilierul Boţu.

Milioane de euro făcute praf
În acest moment, pentru autostrada Iaşi-Târgu Mureş, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) este în faza de contractare a unei noi asocieri de firme care să revizuiască documentaţia tehnică a autostrăzii, chiar dacă această procedură a mai fost făcută o dată, dar de mântuială. „Studiul de fezabilitate terminat în 2012 s-a blocat la Ministerul de Finanţe, dat fiind că prevedea, pentru 311 km de autostradă, suma de 8,9 miliarde de euro cu TVA”, explică reprezentantul MT. Potrivit acestuia, dat fiind că documentaţia a fost întocmită „pe genunchi”, o altă firmă se va ocupa de revizuirea studiilor tehnice, de această dată pentru 22 de milioane de euro. Pentru recuperarea banilor pierduţi cu primele documente, se pare însă că nimeni nu îşi va asuma responsabilitatea. „Documentele anterioare au fost făcute prost, dar nimeni nu îşi asumă. Totul a fost realizat cu informaţii din cartea de geografie şi geologie, fără a se face niciun foraj şi nicio analiză de laborator”, a conchis Nicolae Boţu.

Autostrada tuturor şi totuşi a nimănui
Chiar dacă în perioada alegerilor autostrada Iaşi-Târgu Mureş devine subiect de campanie electorală şi de şicane politice, cert este că din 2006, de când s-a vorbit prima dată de ea, a fost timp suficient ca cineva să se apuce serios de treabă, dacă s-ar fi dorit. Deşi proiectul autostrăzii a fost atacat şi în discursul de Ziua Unirii, de către liberalul Cristian Adomniţei, urmând ca mai târziu să apără şi reacţia ministrului Rus, cert e că nimeni nu şi-a asumat până acum realizarea autostrăzii. Dacă e să privim în urmă, deşi astăzi social-democraţii sunt blamaţi pentru faptul că nu au făcut nimic, autostrada a trecut şi prin mâinile a trei miniştri liberali. Este vorba despre Ludovic Orban, care a luat frâiele MT în 2007, despre Relu Fenechiu, aflat acum în închisoare, şi despre Ramona Mănescu.

* * *
2,3 milioane de euro
aceasta este suma care s-a alocat pentru realizarea primelor studii de fezabilitate ale autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş, documentaţie care s-a dovedit ulterior inutilă. Pentru risipa acestor bani nu s-a găsit încă responsabilul. Primele Studii de fezabilitate au fost întocmite de SC Search Corporation SRL, SC Iptansa SA şi SC Inocsa.

* * *
23 milioane de euro
aceasta este noua sumă alocată pentru revizuirea studiilor tehnice aferente autostrăzii Iaşi-Ungheni. CNADNR va deschide ofertele pentru această licitaţie pe data de 4 februarie.

Sursa articolului: Ziarul Evenimentul

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Nici un raspuns pentru "Cine ţipă mai tare primeşte autostradă!"


    Ai o parere despre subiectul de mai sus?

    Poti folosi cod HTML