Cati bani europeni pentru drumuri si autostrazi are la dispozitie Romania pentru perioada 2014-2020

Postat pe 21 ianuarie 2015

Romania are la dispozitie aproximativ 3,7 miliarde de euro – fonduri europene nerambursabile si confinantare nationala – pentru infrastructura rutiera pe urmatorul exercitiu financiar european, au explicat reprezentantii Ministerului Fondurilor Europene, confirmand practic datele din proiectul Programului Operational Infrastructura Mare 2014-2020. Cei 3,7 miliarde de euro nu sunt doar pentru autostrazi si drumuri expres, ci sunt destinati intregului sector rutier, inclusiv drumuri nationale sau proiecte de reabilitari si modernizari. Cifra contrazice flagrant informatiile prezentate de ministrul Ioan Rus in urma cu o saptamana la prezentarea strategiei de autostrazi: Rus sustinea ca Romania are la dispozitie 5 miliarde de euro pentru sectorul rutier din programul 2014-2020.

Ministrul Rus, la prezentarea strategiei autostrazilor: „Avem 5 miliarde pentru rutier din alocarea 2014-2020” / Cifrele oficiale il contrazic

In urma cu o saptamana, ministrul Transporturilor Ioan Rus a prezentat in cadrul unei conferinte strategia autostrazilor pentru anii ce urmeaza, trasand proiectele prioritare de autostrazi si drumuri expres asa cum reies ele in varianta finala a Master Planului General de Transport.

Toate autostrazile si drumurile expres din strategia ne-ar costa circa 28 de miliarde de euro. Cu toate acestea, sursele de finantare disponibile nu pot acoperi aceasta valoare. Vorbind despre aceste costuri, Ministrul Rus a zis ca, printre altele, Romania se bazeaza pe un miliard de euro pentru rutier ramas inca din exercitiul financiar 2007-2013 si pe 5 miliarde de euro din urmatorul exercitiu financiar 2014-2020.

De altfel, informatia transmisa de Ioan Rus cu cele 5 miliarde de euro pentru sectorul rutier pe programul 2014-2020 se regaseste si pe site-ul Minister Transporturilor pe pagina care descrie strategia.

Cu toate acestea, informatiile din proiectul Programului Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, cel sub care toate investitiile cu bani europeni vor fi implementate, arata ca suma destinata sectorului rutier este mult mai mica, situandu-se la circa 3,7 miliarde de euro.

Oficial MFE: „Va pot confirma alocarea financiara pe sectorul rutier din acest moment. Este intr-adevar 3,7 miliarde de euro cu tot cu cofinantare nationala”

Totalul de circa 3,7 miliarde de euro pentru sectorul rutier in noul exercitiu financiar a fost confirmat, luni, si de catre reprezentantii Ministerului Fondurilor Europene, ca raspuns la o intrebare HotNews.ro.

„Va pot confirma alocarea financiara pe sectorul rutier din acest moment. Este intr-adevar 3,7 miliarde de euro cu tot cu cofinantare nationala. 5 miliarde de euro este alocarea aproximativa din fondurie UE pentru tot ce inseamna transport la care se adauga cofinantarea nationala si ajungem la total de 6,8 miliarde de euro pentru intreg domeniul transporturilor”, a explicat Delia Ionica, expert Directia Generala de coordonare implementare programe de investitii majore din cadrul Ministerului Fondurilor Europene in cadrul unei dezbateri publice pe marginea Programului Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020.

Avem 3,7 mld euro, dar cheltuim o buna bucata din ei pentru terminarea proiectelor pe care nu le-am putut termina in ciclul financiar 2007-2013

Cele 3,7 miliarde de euro nu sunt destinate doar autostrazilor si drumurilor expres, ci au in vedere si drumurile nationale, noduri sau proiecte de reabilitari sau modernizari.

Mai mult, din totalul de 3,7 miliarde de euro aproape 0,5-0,7 miliarde de euro sau chiar mai mult vor fi folositi pentru finalizarea unor proiecte „fazate” intre cele doua exercitii financiare, proiecte precum Autostrada Lugoj-Deva (loturi 2,3,4), Autostrada Sebes – Turda sau Autostrada Campia Turzii – Targu Mures.

Aceste proiecte au fost demarate de Romania in cadrul actualului ciclu financiar 2007-2013, dar din diverse intarzieri sau probleme nu pot fi terminate pana la finalul anului in curs, momentul de inchidere pentru fondurile 2007-2013. Astfel, aceste proiecte au fost „fazate”, urmand ca ce ramane de terminat dupa 31 decembrie 2015 sa fie finantat din urmatorul exercitiu financiar.

Numai pentru cele patru loturi de pe Autostrada Sebes – Turda vor fi cheltuiti 400 de milioane de euro din exercitiul financiar urmator.

Pentru mai multe informații, vă recomandăm să accesați: http://www.hotnews.ro

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Nici un raspuns pentru "Cati bani europeni pentru drumuri si autostrazi are la dispozitie Romania pentru perioada 2014-2020"


    Ai o parere despre subiectul de mai sus?

    Poti folosi cod HTML