Autostrada Iasi-Targu Mures devine drum preistoric pana vom circula pe ea

Postat pe 11 martie 2015

Autostrada care sa lege Moldova de reteaua autostrazilor care duc spre Vest e in atentia autoritatilor deja de mai bine de opt ani, insa pentru ea s-au facut doar studii, iar toata atentia din partea politicului a ramas doar pe hartie. Acum autoritatile se pregatesc sa contracteze un nou Studiu de Fezabilitate.

Desi trecuta pe reteaua centrala TEN-T – deci finantabila in mare parte prin fonduri europene – autostrada a fost pasata de la un minister la altul in perioada cuplului Dan Sova – Relu Fenechiu, iar amanarile s-au tinut lant ulterior.

Acum, in ultima varianta a Master Planului, autostrada de la Targu Mures la Iasi apare cu un cost de circa 4,1 miliarde de euro si e singura autostrada „fazata”, adica in doi pasi: intai drum expres, apoi transformata in autostrada. HotNews.ro va prezinta istoria zbuciumata a unui proiect necesar pentru Moldova, dar care s-a zbatut intre politicieni, tergiversari administrative, studii si preturi prohibitive.

Autostrada de la granita cu Republica Moldova si pana la reteaua de autostrazi care scoate Moldova spre Occident

Autostrada de la Targu Mures la Iasi si mai departe la Ungheni (granita cu Rep. Moldova) ar urma sa aiba o lungime de circa 310 de km si ar uni Moldova cu Ardealul si mai departe cu occidentul.

De la Targu Mures, traficul din Moldova ar urma sa se duca pe autostrada A3 pana la Campia Turzii – pe o autostrada a carei constructie este in prezent in curs de licitare/executie – si de acolo fie spre Cluj si vama Bors pe A3, fie spre Sebes pe A10 si apoi pe A1 spre Timisoara si Arad si granita de la Nadlac.
Lungime: 310 km

Cost (estimat): 4,1 miliarde de euro (cf. MPGT)

STADIU ACTUAL: Ofertele depuse pentru licitatia de refacere a Studiului de Fezabilitate au fost deschise in 4 februarie. Se asteapta atribuirea contractelor

Desi integrarea in retea ar fi una optima, mai ales in ipoteza realizarii unei conexiuni autostrada/drum expres pe axa Nord-Sud in Moldova (Siret-Suceava-Bacau-Focsani-Buzau-Ploiesti), autostrada care ar urma sa travereseze Carpatii Orientali de la Est la Vest are un cost destul de ridicat, insa beneficiaza de avantajul de fi pe harta centrala a rutelor TEN-T, si deci, are o sansa mare la fondurile europene puse in joc pentru tara noastra

In 2012, autoritatile de la drumuri vehiculau un cost de circa 9 miliarde de euro, dar intre timp, realizarea Studiului de Fezabilitate a fost scoasa din nou la licitatie, iar in Master Planul de Transport costurile au mai fost estimate in jos, la circa 5 miliarde de euro initial, apoi spre 4,1 miliarde de euro in varianta „fazata”.

Chiar si asa, la un astfel de cost ar fi necesar mai mult de un singur exercitiu financiar european doar pentru a putea finanta acest singur proiect din Fondul de Coeziune (pentru 2014-2020 Romania are alocat putin peste 2 miliarde de euro pe Fondul de Coeziune pentru autostrazi, inclusiv componenta de cofinantare nationala). O solutie ar putea fi realizarea autostrazii dintr-un mix de fonduri pe reteta fonduri europene – fonduri bugetare – fonduri din imprumuturi.

In varianta finala de Master Plan, Tg Mures – Iasi ar putea fi realizat la standard de drum expres initial, cel putin pentru sectiunea de deal si munte, de la Targu Mures si pana la Targu Neamt, iar restul direct ca autostrada. Totusi, prioritizarea tronsoanelor inca nu a fost batuta in cuie.

In orice caz, Studiul de Fezabilitate pentru toata autostrada a fost din nou scos la bataie in 2014 pentru a fi reactualizat, iar realizarea acestui document este cheia pentru a putea lansa lucrarile si pentru a putea duce, in sfarsit, acest proiect de pe hartie, pe teren.
Textul integral, pe hotnews.ro

Sursa materialului Ziarul de Iași.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Nici un raspuns pentru "Autostrada Iasi-Targu Mures devine drum preistoric pana vom circula pe ea"


    Ai o parere despre subiectul de mai sus?

    Poti folosi cod HTML