Adio, autostrada!

Postat pe 28 iulie 2015

Masterplan de transport aprobat, autostrada la Sfantul asteapta. Comisia Europeana a avizat varianta finala a masterplanului general de transport al Romaniei. Numai ca austostrada Ungheni – Iasi – Targu Mures, de care are atata nevoie nu doar Iasul, ci si Regiunea de Dezvoltare Nord-Est si chiar Republica Moldova, a disparut de pe harta investitiilor, cel putin pana in anul 2020. Iar aceasta este varianta optimista, pentru ca in cea pesimista, nu se stie daca vor mai fi vreodata bani pentru aceasta sosea.

Iasul dispare de pe harta investitiilor in infrastructura de transport. Si asta pentru ca cel mai devreme peste 15 ani ar putea incepe lucrarile la mult-asteptata autostrada Ungheni – Iasi – Targu Mures.

“Este de fapt forma finala aprobata de Comisia Europeana, propusa de Guvernul Romaniei. Am constatat foarte clar ca Moldova nu exista pe harta PSD -ului, ca Iasul nu exista acolo pe lista de prioritati si Moldova in ansamblu, pentru ca vorbim de autostrada Ungheni-Iasi-Targu Mures ca o necesitate. Cea mai mare problema a investitiilor si a problemelor a Moldovei este lipsa unei cai de acces terestre care sa care sa permita accesul usor a masinilor dinspre Vest,” a declarat Petru Movila, deputat PMP.

De altfel, si alti parlamentari spun ca varianta finala a masterplanului nu este tocmai una favorabila pentru Moldova. Potrivit acestora, in lipsa unei autostrazii, investitiilor vor ramane blocate, iar regiunea nu se va dezvolta in curand.

“In varianta optimista Iasul va fi legat doar partial printr-o autostrada, nu asa cum am sperat noi sa fie o prioritate pentru masterplanul care definitivat si aprobat de Uniunea Europeana. Iasul trebuie luat in evidenta pentru ca Iasul este un punct de legatura atat cu Republica Moldova, cat si cu aceasta zona care daca si de data aceasta ramane pe dinafara Iasul va ramane in continuare o zona destul de slaba,” a declarat Camelia Bogdanici, deputat UNPR .

Culmea este ca, in ciuda evidentei, social democratii sunt optimisti. Ei spun ca depinde de noi ca sa impunem termenul de incepere a lucrarilor.

“Esential este ca in masterplan apare ceea ce s-a trimis acolo, in sensul ca Ungheni -Iasi – Targu Neamt apare. In ceea ce priveste termenul, acesta nu este explicitat pentru fiecare tronson in parte ci sunt date termene generale. Sunt lucrari care se pot realiza inainte de termen sau lucrari care se pot prelungi dupa termen,” a declarat Anghel Stanciu, deputat PSD.

Deputatul PSD a mai spus ca trecerea muntilor nu va fi un obstacol, ba chiar a propus si o solutie: construirea unui tunel.

“In ceea ce priveste muntii dupa stiinta mea nici zmeul zmeilor nu a reusit sa ii mute din loc. Deci ei sunt acolo si raman. Ceea ce stiu sigur ca profesor, stiu ca traversarea muntilor se poate face foarte usor printr-o investitie initiala mare care o reprezinta tunelul cu cheltuieli de exploatare mici. Autostrada incepe de fapt de la ambele capete si ramane aceasta zona care este dificila, nu cred ca ia va constitui un obstacol,” a declarat Anghel Stanciu, deputat PSD.

In ciuda laudelor social-democratilor, se ei arata cu degetul alti parlamentari ieseni. La intrebarea „Cine e vinovat pentru ca Moldova nu va avea autostrada?”, liberalii au raspuns: Guvernul si Partidul Social Democrat.
Motivul pentru care ei au militat impotriva dezvoltarii Moldovei este nivelul de manipulare pe care il au asupra romanilor din aceasta zona slab dezvoltata.

“ Masterplanul General de Transport elaborat de Guvernul Ponta si de prim ministrul care a insultat romanii din diaspora este un certificat care legalizeaza subdezvoltarea Moldovei. Acum trebuie sesizat faptul ca in mod vadit exista o ura si o continua discriminare fata de aceasta regiune, fata de nevoile legitime si fata de nevoia de a armoniza discrepantele. Cine sunt cei din spatele acestei campanii, din punctul meu de vedere este foarte simplu: Partidul Social Democrat si aliatii lor,” a declarat Costel Alexe, deputat PNL.

Pe lista de prioritati prezentata de Guvernul Romaniei Comisiei Europene, tronsonul Ungheni – Iasi – Targu Neamt este pe pozitia a 5-a, iar tronsonul Targu Neamt – Targu Mures – pe locul 8 din 11.

In plus, Comisia Europeana a acceptat masterplanul, dar cu doua variante de implementare a proiectelor.
In varianta optimista, Romania ar putea implementa mai multe proiecte, dar numai accesand imprumuturi externe care sa completeze fondurile existente.

In senariul pesimist, Romania va face mai putine proiecte, bazandu-se doar pe banii europeni si cofinantarile nationale.

Si asta in conditiile in care in care in varianta finala a masterplanului au fost prevazute investitii in valoare de 36,7 miliarde de euro, cu 8,6 miliarde de euro mai putin decat initial.

Materialul a fost difuzat de Telem.ro

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Nici un raspuns pentru "Adio, autostrada!"


    Ai o parere despre subiectul de mai sus?

    Poti folosi cod HTML