Carpaţi cu filtru

Postat pe 3 noiembrie 2017

(continuare Uniți pentru Autostradă)

Avem trafic de autostradă?

Aceasta e o întrebare des formulată, mai ales, de sceptici şi de cei ce nu doresc să prioritizeze relaţia Iaşi-Târgu Mureş (A8).

În privinţa traficului, A8 (mai ales în zona sa carpatică) va deturna fluxurile de mare distanţă, care acum se desfăşoară pe una dintre cele 4 sau chiar 5 variante de drum (de la Mestecaniş-Tihuţa, în nord; până la Oituz, în sud). Am să justific doar relaţiile ce se orientează pe Oituz în prezent, celelalte fiind ceva mai apropiate de traseul viitoarei autostrăzi. Ca ieşean, atunci când destinaţia mea e Sibiul, Aradul sau Timişoara, prefer varianta prin Pasul Oituz. Odată construită autostrada, e mult mai eficient să practic aceasta distanţă pe A8.

La ora actuală nu există trafic pe autostradă decât pe tronsonul Iaşi-Târgu Frumos (peste 17.000 vehicule/zi, trafic de mare distanţa şi mijlocie – 2015). Având peste 16.000 de vehicule, ar trebui ca autorităţile să înceapă cât mai repede demersurile pentru construcţia A8, pentru că acest trafic, conform normelor, e unul de autostradă (nu de drum expres!, pentru care e necesar un trafic de 8.000 de vehicule/zi). După Tg. Frumos, deşi vectorul există, itinerariile se despletesc, creând o geometrie asemănătoare unui evantai, mai ales, pentru zona montană şi submontană. Apelând la un model de interacţiune spaţială, am redirijat traficul de mare distanţă (utilizând mai multe ipoteze de mobilitate), care în prezent se desfăşoară, după cum am precizat, pe mai multe itinerarii transcarpatice. În ipoteza că autostrada funcţionează şi că traficul e cel din 2015 (!), între Tg. Frumos şi Paşcani vor fi peste 9.000 de vehicule/zi (trafic de drum expres) şi între Pascani şi Tg. Neamţ – peste 7.500.  Pe tronsoanele Tg. Neamţ – Poiana Largului sau Poiana Largului –  Ditrău nu am obţinut decât ceva mai mult de 6.000 vehicule/zi.

Însă, traficul actual e o falsă problemă în ecuaţia unei autostrăzi din reţeaua core, care are capacitatea de a remodela radical circulaţia la est de Carpaţi, mai ales că ne raportăm la sisteme rutiere cvasi-închise în alveolele naţionale, cu schimburi minime, departe de a avea o geometrie a relaţiilor ajunsă la maturitate. Cât de radicale pot fi schimbările de mobilitate, nu vă pot spune, dar aş face o analogie la ceea ce s-a întâmplat în practica mobilităţii aeriene, după ce aeroportul din Iaşi a devenit unul cu adevărat internaţional.

Carpaţi cu filtru (filtru al investiţiilor)

Infrastructura este unul dintre principalele criterii la care se uită investitorii din logistică atunci când vor să aleagă o nouă destinaţie pentru extindere, iar din acest motiv regiunea Moldovei are de suferit”, a spus Ian Worboys, CEO al P3 Logistic Parks, companie care deţine cel mai mare parc logistic din România. […] „Am fost recent la Piatra-Neamţ şi am făcut foarte mult pe drum. Noi, ca investitori, ne-am dori să beneficiem de forţa de muncă disponibilă de acolo, pentru că ştiu că şomajul este încă ridicat în zonă. Însă în lipsa autostrăzilor nu vor veni investiţii”, a mai spus Worboys. (ZF)

Niciodată nu au fost formulate atât de direct (şi cinic, totodată) necesităţile unui actor economic global – au nevoie de forţa de muncă disponibilă (încă!) în regiunea noastră, dar nu şi de locurile noastre, atât timp cât nu sunt racordate la un sistem rapid şi eficient de circulaţie. „Pe aici nu se trece!” par a spune în continuare Carpaţii noştri şi după o sută de ani de la realizarea Marii Uniri.

A8 vs. A7 sau A8 şi A7?

Există o categorie de moldoveni, care-şi pun întrebarea dacă nu ar fi mai utilă autostrada Iaşi-Bucureşti, decât A8? Cel mai adesea, aceştia nu se raportează corect! A8 şi A7 (relaţia Bucureşti – Suceava) nu sunt relaţii concurente, ci complementare! O relaţie rapidă cu Bucureştiul e la fel de necesară dezvoltării Moldovei, din perspectiva a cel puţin patru considerente relaţionale: va lega Iaşul şi Moldova de Capitală; va lega Moldova de sud şi de nord de autostrada Iaşi-Târgu Mureş şi, mai departe, de inima economică a UE; va reactiva, într-un viitor, care nu mai depinde de noi, o relaţie istorică prin Ucraina de astăzi – dintre zona nord-pontică şi balcanică, cu Europa baltică şi nordul Germaniei; în final, un câştig relaţional foarte important – va lega oraşele Moldovei între ele! Ce va însemna o oră de la Suceava la Iaşi sau de la Bacău, sau Piatra Neamţ? Oricât de active ar fi animozităţile şi „rivalităţile” inter-urbane moldoveneşti, susţinute de toţi cârmuitorii de la Bucureşti, adepţi ai unui centralism naţional deloc productiv, apropierea va consolida economia regională, dar şi relaţiile interumane.

Şi încă ceva! În nici un plan sau masterplan nu figurează o autostradă de la Iaşi la Bucureşti! Pentru a putea circula până în Capitală pe o cale rapidă, avem nevoie de tronsonul din A8 care să ne lege de A7.

Moldova vrea autostradă şi Împreună pentru A8 sunt forme autentice de manifestare a solidarităţii regionale

Chiar dacă regionalismul moldovenesc e acum exclusiv focalizat pe necesitatea construirii unor elemente de infrastructură banale, acesta are capacitatea de a evolua, pentru că ne raportăm la frustrări acumulate de o populaţie a unui teritoriu îndelung şi gratuit periferizat, care nu mai e dispusă să creadă în poveştile de succes ale centralizării. Din această perspectivă, politicienii de la centru ar trebui să fie atenţi la solicitările periferiei, iar politicienii ce ne reprezintă în Parlament, ar trebui să devină mai înţelepţi în gestionarea relaţiilor de subordonare ale centrului.

Sper ca manfestările, precum cea a lanţului uman Uniţi pentru autostradă (sâmbătă, 4 noiembrie, ora 12, Pietonalul Ştefan cel Mare), să le fie utile politicienilor din regiune, ce trebuie să acţioneze solidar, indiferent de apartenenţa lor politică, în activitatea de negociere cu centrul pentru prioritizarea relaţiei transcarpatice! (autor: George Țurcănașu, sursa: Ziarul de Iași)

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Un raspuns pentru "Carpaţi cu filtru"

  • constantin
    5 noiembrie 2017 (20:55)
    Raspunde

    Cred ca Iașiul ar putea sa se mulțumească cu calitatea de capat de autostrada. Mi se pare corect urmatorul traseu: IASI-TG.FRUMOS- PASCANI-ROMAN-BACAU-ONESTI-BRASOV.Cine cunoaste traficul din Oituz nu poate neglija aceasta optiune…


Ai o parere despre subiectul de mai sus?

Poti folosi cod HTML